به گزارش اکوایران، یک روز پس از انفجار مهیب پلی که کریمه را به روسیه متصل می‌کند، مسکو به تلاش برای بازسازی این پل ادامه می دهد.

عملیات بازسازی

به گزارش خبرگزاری رویترز، صبح امروز قرار بود غواصان روسی میزان آسیب وارد شده به پل راه‌آهن و جاده‌ای بین روسیه و کریمه را برآورد کنند، پلی که روسیه به ساختن آن پس از تصرّف این شبه جزیره افتخار می‌کند. روز گذشته بخشی از این پل -که یکی از مسیرهای اصلی ارسال تجهیزات روسی به جنوب اوکراین است- در اثر انفجار مهیب یک کامیون تخریب شد.

پس از انفجار روز شنبه در تنگه کرچ تعدادی مقامات اوکراینی پیغام‌های شادمانه‌ای مخابره کردند ولی مسئولیت این اتفاق را نپذیرفتند. روسیه نیز فوراً اتهامی را مطرح نکرد. به گزارش رسانه‌های داخلی روسیه غواص‌ها کار خود را یکشنبه صبح شروع کرده‌اند و تا پایان روز جزئیات واقعه مشخص می‌شود.

فرماندار روسی کریمه به خبرنگاران گفته: «موقعیت قابل مدیریت است، اتفاق ناگواری‌ست ولی فاجعه نیست. قطعاً احساسات جریحه‌دار شده‌اند و میل برای انتقام وجود دارد.». به گفته‌ی وزیر دفاع روسیه: «شبه جزیره برای یک ماه سوخت و برای دو ماه غذای کافی دارد و تجهیزات برای نیروهای جنوب اوکراین می‌تواند توسط راه‌های زمینی و دریایی تامین شود.

17 کشته غیرنظامی در حمله به زاپروژیا

روسیه کریمه را در سال 2014 ضمیمه کرد و پل 19 کیلومتری که شبه جزیره را به سیستم حمل و نقل روسیه وصل می‌کند چهار سال بعد در هیاهوی زیاد و با حضور ولادیمیر پوتین افتتاح شد. کی‌یف خواستار بیرون رفتن نیروهای روسیه از شبه جزیره دریای سیاه و همچنین مناطق اشغال شده اوکراین از زمان شروع حمله در اسفند سال گذشته است.

این پل شاه‌راه کلیدی برای بندر «سواستاپول» روسیه و نیروهای روسی است که بیشتر منطقه خرسون در جنوب اوکراین را در اختیار دارند. هنوز کاملاً روشن نیست که آیا انفجار در اثر یک حمله برنامه ریزی شده بوده ولی تخریب چنین سازه پر اهمیّتی در گیر و دار شکست‌های جنگی برای روسیه می‌تواند چشم‌انداز آن‌ها را برای پیش‌بردن جنگ تار تر کند.

دیروز پس از انفجار پوتین فرمانی برای افزایش حفاظت از پل و زیرساخت‌های تامین برق و گاز کریمه امضأ کرد و دستور رسیدگی به موضوع را داد. به گفته‌ی جیمز نیکستی، تحلیلگر سیاسی از پژوهشکده‌ی چتهام بریتانیا: «روس‌ها از نظر تکنیکی می‌‍توانند پل را تعمیر کنند ولی نمی‌توانند همزمان با شکست در یک جنگ از آن دفاع کنند». طبق گفته‌ی مقامات روسیه سه نفر در جریان این واقعه کشته شده‌اند، احتمالاً سرنشینان یک خودروی مجاور. همچنین در طبقه‌ی بالای پل هفت واگن تانکر سوختی از یک قطار 59 واگن نیز سوختند.

ترافیک جاده‌ای پس از 10 ساعت از انفجار به طور محدود از سرگرفته شده و پس از پاکسازی خط آهن حرکت قطارها نیز ادامه یافت. دیشب هم‌چنین در شهر «زاپوریژیا» در جنوب شرقی اوکراین حملات توپخانه‌ای روسیه منجر به ده‌ها نفر تلفات و تخریب جاده‌ها و ساختمان‌های مسکونی شد. به گفته‌ی یکی از مقامات این شهرحداقل 17 غیر نظامی در این حملات کشته شده‌اند.

تولدت مبارک آقای رئیس جمهور

انفجار پل کرچ درست یک روز پس از تولد 70 سالگی ولادیمیر پوتین رخ داد. هم زمان در سومین جلسه مقامات ارشد نظامی در این هفته ژنرال نیروی هوایی سرگی سورویکین به عنوان فرمانده جنگ اوکراین انتخاب شد.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، در ویدئو شبانه شنبه خود به انفجار اشاره‌ای نکرد فقط  گفت: «هوای کریمه ابری است امّا هرچقدر هم ابری باشد اوکراینی‌ها بدانند که آینده‌ی ما آفتابی است. آینده برای ما بدون اشغالگران در کل کشور است به طور خاص در کریمه.»

رئیس شورای امنیّت ملّی و دفاع اوکراین ویدئویی از انفجار پل را همراه با ویدئو «تولدت مبارک آقای رئیس جمهور» از مرلین مونرو را در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد. از زمان شروع جنگ در ماه فوریه مقامات اوکراینی همواره اعلام کرده‌اند که می‌خواهند پل را که نمادی از اشغال کریمه توسط روسیه است را از بین ببرند. اداره‌ی پست اوکراین گفته که تمبری به مناسبت این اتّفاق چاپ خواهد کرد.