به گزارش اکوایران، «ورود نظامیان اوکراین به لوهانسک»، «آماده باش فرانسه برای عبور از زمستان سخت»، «اولین نشست مشترک سران ارمنستان، آذربایجان و ترکیه از آغاز جنگ»، «هائیتی در آستانه فاجعه انسانی» و «تداوم رگبارهای موشکی تحریک آمیز اون» سرخط رسانه های دنیا در نیم روز گذشته را تشکیل داده است.

همزمان با پیشروی اوکراین در لوهانسک؛ رئیس دومای روسیه: مردم احمق نیستند

رئیس کمیته دومای دولتی روسیه از مقام های این کشور خواست تا واقعیت را در باب تحولات میدان نبرد در اوکراین گزارش کنند. او خطاب به یکی از خبرنگاران روس گفت که چهره های ارشد سیاسی این کشور نباید به مردم دروغ بگویند. به نوشته خبرگزاری سی ان ان، آندری کارتاپولوف، رئیس کمیته دوما در مصاحبه ای اعلام کرد، ما پیش تر هم بارها این موضوع را تکرار کردیم، اما ظاهرا چهره های ارشد توجهی به این حقیقت ندارند. او در ادامه خاطر نشان کرد، شهر والوکی متعلق به روس ها زیر آتش دائمی قرار دارد. در این باره مردم، فرمانداران و کانال های تلگرامی و خبرنگاران جنگ اخبار را منتشر می کنند، اما چهره های ارشد سکوت اختیار کردند. به باور این چهره، گزارش های وزارت دفاع از منظر ماهوی تغییر نمی کند. آنها می گویند 300 موشک را منهدم کردند، حتی نازی ها را کشتند و غیره. اما مردم می دانند. مردم احمق نیستند. اما کرملین نمی خواهد حتی بخشی از واقعیت را با مردم سهیم شود. این مسئله می تواند منجر به دست دادن اعتبار ساختاری سیاسی گردد.

منطقه والکی در بلگورود در غرب اوکرین و نزدیک با مرز اوکراین قرار دارد. در این میان رئیس اداره نظامی لوهانسک نیز تایید کرده است که نظامیان اوکراینی بار دیگر وارد مظقه شرقی لوهانسک شده اند و به سرعت در حال پیشروی هستند. خبرگزاری سی ان ان در این باره نوشت که واحدهای نظامی اوکراین وارد یکی از روستاهای شهر لوهانسک شدند. ناظران با اشاره به پیشروی نظامیان اوکراین در منطقه لوهانسک همزمان با الحاق این منطقه به روسیه از آغاز نبردهای دشوارتر می گویند. با این همه بسیاری اذعان دارند آزادسازی لوهانسک سخت تر از آزاد سازی منطقه خارکیف خواهد بود چرا که همه نظامیان روسی که از منطقه خارکیف و لیمان فرار کردند در لوهانسک مستقر شده اند.

آماده باش فرانسه برای عبور از زمستان سخت

دولت فرانسه با شعار «برداشتن هر گامی» با اهمیت است تلاش کرد تا زمینه را برای اجرایی کردن برنامه  هایش جهت صرفه جویی در حوزه انرژی آغاز کند تا بدین طریق این کشور بتواند زمستان را بدون  تکیه بر گاز طبیعی روسیه راحت تر بگذارند و به اهداف اتحادیه اروپا در باب مسائل آب و هوایی تا سال 2025 نزدیک تر شود. به نوشته خبرگزاری آسوشیدتدپرس، فشار فرانسوی ها برای هوشیاری در حوزه استفاده از انرژی با تکیه بر برنامه های صرفه جویانه در مصرف گاز و برق در سراسر اروپا  افزایش یافته است.

جنگ در اوکراین این قاره (اروپا) را ناچار کرده است تا به سرعت خود را از سوخت های فسیلی دور نگاه داشته و و خود را برای یافتن منابع جایگزین آماده کند؛ تغییری چشم گیر که نشان از نگرانی ها از کمبود احتمالی و افزایش بالا بهای انرژی مورد نیاز برای تامین نیازهای مردم و صنایع اروپایی دارد. در همین راستا دوت فرانسه برای جلوگیری از هرگونه کمبود گاز با برق در زمستان پیش رو مجموعه ای از اقدام ها و برنامه های صرفه جویانه در ارتباط با انرژی را تعریف کرده است و در همین زمینه کاهش سریع ده درصدی مصرف انرژی را در اولویت قرار داده است.

آغازی برای پایان دشمنی تاریخی؟

رهبران ترکیه و ارمنستان، دو بازیگری که دشمنی تاریخی با یکدیگر دارند برای نخستین بار از زمان توافق دو کشور برای بهبود روابط دیدار کردند. به گزارش خبرگزاری الجزیره، رجب طیب اردوغان با نیکول پاشینیان در حاشیه اجلاس سران 44 کشور در پراگ با هدف راه اندازی «جامعه سیاسی اروپایی» و تقویت امنیت و رونق اقتصادی در سراسر اروپا دیدار داشتند. همزمان الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این گردهمایی غیر رسمی حضور داشت. هنوز هیچ جزئیاتی در باب آنچه در این دیدار مظرح شده، رساانه ای نگشته است.

ترکیه و ارمنستان هیچ رابطه دیپلماتیکی با یکدیگر ندارند با این همه دو بازیگر سال گذشته توافق کردند تا برای کاهش اختلاف ها گفتگوهیشان را آغاز کنند تا به دهه ها تلخی پایان داده و مرز مشترک میان خود را بازگشایی نمایند. فرستاده های منصوب شده از سوی دو کشور از آن زمان تاکنون چهار دور گفتگو داشته اند. مذاکرات پیشین آنها زمینه را برای توافق جهت از سرگیری پروازهای چارتر میان بزرگ ترین شهر ترکیه یعنی استانبول و پایتخت ارمنستان یعنی ایروان را فرهم کرد. پیش از این، ترکیه متحد نزدیک آذربایجان مرزهای خود را با ارمنستان در سال 1993 و با هدف نشان دادن همیستگی با باکو در جریان درگیری با ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ بست.در سال 2020 نیز این کشور یکی از متحدان سرسخت آذربایجان در درگیری با ارمنستان بود. ترکیه و ارمنستان خصومتی بیش از صد ساله به واسطه مرگ حدود 1.5 میلیون ارمنی با یکدیگر دارند. حالا نشست اخیر را می توان دومین تلاش آنکارا و ایروان برای آشتی قلمداد کرد. ترکیه و ارمنستان در سال 2009 در باب برقراری روابط رسمی و باز کردن مرزهای خود به توافق دست یافتند اما این توافق به دلیل مخالفت خوانی هاای شدید آذربایجان هرگز به تصویب نرسید.

هائیتی در آستانه فاجعه انسانی 

سازمان ملل خواستار یک کریدور بشردوستانه برای خروج سوخت از ترمینال اصلی هائیتی واقع در پورتو پرنس شد؛ جایی که مشکلاتی چون شیوع وبا و خشونت های گروهی موجب شده تا نگرانی های بین المللی افزایش یابد. به نوشته رویترز، باندهای مسلح ترمینال وارو، نقطه اصلی برای عبور سوخت کشور را برای هفته ها به دلیل خشم نسبت به کاهش یارانه های دوتی محاصره کرده اند و کمبود شدید تدارکات، مراکز بهداشتی را تا مرز فروپاشی برده است.

در همین راستا سازمان ملل خواستار گشایش فوری یک کریدور بشردوستانه برای اجازه آزاد سوزی سوخت جهت رفع نیازهای فوری مردم شد. در این بیانیه آمده است که دسترسی به اب بهداشتی و مراقبت های بهداشتی به شدت مختل شده است، دو گزاره ای که برای پیشگیری و واکنش سریع به وبا ضروری است. بحرانی که هائیتی درگیر آن است و بر جمعیت این کشو تاثیر منفی گذاشته و آسیب پذیرترین افراد را در تنگای سختی قرار داده است. اخیرا وزارت بهداشت عمومی هائیتی اعلام کرده که 11 مورد ابتلا به وبا تایید شده است. 111 مورد مشکوک دیگر هم گزارش شده از جمله 27 کودک چهار ساله یا کم تر.

تداوم رگبارهای موشکی تحریک آمیز « اون»

مقام های سئول اعلام کردند که کره شمالی 12 هواپیمای جنگی را در نزدیکی مرز خود با کره جنوبی را به پرواز درآورد. سئول نیز در واکنش به این اقدام تحریک آمیز 30 هواپیمای نظامی ارا به  پرواز درآورد نوشته آسوشیتدپرس، این حادثه غیر معمول ساعاتی پس از آن رخ داد که کره شمالی در ششمین دور آزمایش موشک خود در کم تر از دو هفته، دو موشک بالستیک به داخل دریا شلیک کرد. در همین راستا، ارتش کره جنوبی گفت: هشت جنگده و چهار بمب افکن کره شمالی به پرواز در آمده اند تا تمرین های نظامی هوا به زمین را به انجام برسانند. در همین راستا، رسانه های کره جنوبی اعلام کردند که هواپیماهای پیونگ یانگ احتمالا ده ها کیلومتر از مرز فاصله داشتند.

کره شمالی پیشتر هواپیماهای نظامی خود را به نزدیکی مرز اعزام کرده بود با این همه خبرگزاری یونهاپ گفت این احتمالا اولین باری است که پیونگ یانگ همه هواپیماهای جنگی را برای چنین پرواز تحریک آمیز و تمرین های نظامی بسیج می کند.تنش ها در شبه جزیره کره به شدت افزایش یافته است چرا که رگبار موشک های کره شمالی موجب شده تا کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن در واکنش به فعل و انفعال های تحریک آمیز کره شمالی رزمایش مشترکی برگزار کردند.