به گزارش اکوایران، نیروهای اوکراین از سد دفاعی روسیه در جنوب عبور کرده و در شرق پیش‌روی می‌کنند.

پیشرفت در جنوب، یورش به شرق

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای اوکراینی از خطوط دفاعی روسیه در جنوب این کشور عبور کرده‌اند و در عین حال تهاجم سریع خود را در شرق گسترش داده‌اند و قلمروهای بیشتری را در مناطق ضمیمه شده به روسیه تصرف کرده‌اند و خطوط تدارکاتی نیروهای این کشور را تهدید می‌کنند.

مقامات اوکراینی و یکی از رهبران مستقر در منطقه روسیه گفتند که نیروهای اوکراینی که بزرگترین پیشرفت خود را در جنوب از زمان آغاز جنگ انجام دادند، چندین روستا را در امتداد رودخانه استراتژیک دنیپرو بازپس گرفتند. فرماندهی عملیات جنوب ارتش در یک به روز رسانی شبانه بدون ارائه جزئیات درباره محل وقوع جنگ، اعلام کرد، نیروهای اوکراینی در جنوب 31 تانک روسی و یک موشک انداز چندگانه را منهدم کردند. پیشرفت در جبهه جنوبی باعث تحریک پیشرفت‌های اخیر اوکراین در شرق شده، آن هم در شرایطی که روسیه تلاش کرده است با الحاق این سرزمین‌ها، دستور بسیج و تهدید به انتقام اتمی، ریسک درگیری را افزایش دهد.

در روزهای اخیر اوکراین پیشرفت‌های قابل توجهی در دو منطقه از چهار منطقه تحت اشغال روسیه داشته که مسکو هفته گذشته پس از آنچه رفراندوم می‌خواند، ضمیمه خاک خود کرد –همه‌پرسی که توسط کی‌یف و دولت‌های غربی به عنوان رفراندومی غیرقانونی و اجباری محکوم شد.

آزادی مناطق اشغالی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بدون اشاره به جزئیات، گفت: «ارتش اوکراین شهرها را در تعدادی از مناطق تصرف کرده است». زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «مراکز جمعیتی جدید در چندین منطقه آزاد شده است. نبردهای سنگین در چندین بخش از جبهه در جریان است».

3P4DJTFSAVM7HI27CC2NGEMBKE

سرهی گایدایی، فرماندار لوهانسک -یکی از دو منطقه‌ای که دونباس را تشکیل می‌دهد- گفت که نیروهای روسی یک بیمارستان در شهر سواتوو را به تصرف خود درآورده اند، هدفی که در مسیر بازپس‌گیری شهرهای بزرگ لیسیچانسک و سیویرودونتسک است.

درهم شکستن توان رزمی روس‌ها؛ آماده نبرد داغ زمستانی

پیشروی‌های اخیر در جنوب خطوط تدارکاتی را برای 25000 سرباز روسی در کرانه غربی دنیپرو هدف قرار می‌دهد. اوکراین قبلاً پل‌های اصلی این رودخانه را تخریب و نیروهای روسیه را مجبور به استفاده از گذرگاه‌های موقت کرده است. یک پیشروی قابل توجه در پایین رودخانه می‌تواند اتصال آنها را به طور کامل قطع کند.

MBCVUM6BBRIVHPTXDC3VN45GHA

اوله ژدانوف، یک تحلیلگر نظامی مستقر در کیف، گفت: «این واقعیت که ما خطوط ارتباطی این جبهه را شکسته‌ایم به این معنی است که ارتش روسیه توانایی حمله را از دست داده و امروز یا فردا می‌تواند توانایی دفاع را از دست بدهد.

سلست والاندر، یکی از مقامات ارشد پنتاگون، گفت: «به نظر می رسد که اوکراین در مسیر دستیابی به چندین هدف در میدان نبرد خود قرار دارد و به این کشور موقعیت دفاعی بسیار بهتری برای غلبه بر آنچه که احتمالاً درگیری‌های داغ در زمستان خواهد بود، می دهد.»

تنها چند ساعت پس از کنسرت روز جمعه در میدان سرخ مسکو که در آن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه استان‌های دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژژیا را برای همیشه سرزمین روسیه اعلام کرد، اوکراین لیمان، سنگر اصلی روسیه در شمال استان دونتسک را پس گرفت.