به گزارش اکوایران، سخنگوی وزارت امور خارجه ارتباط میان آزادی باقر نمازی، زندانی دوتابعیتی و آزادسازی اموال بلوکه شده ایران را رد کرد.

ارتباطی وجود ندارد!

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی پیرامون آزادی باقر نمازی، زندانی دوتابعیتی و رفع مسدودی از برخی دارایی های ایران گفت: «‌در خصوص آزادی باقر نمازی شما را به اظهارات دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ارجاع می‌دهم که آزادی ایشان در چارچوب انساندوستانه صورت گرفته و در چهار سال گذشته در خارج از زندان بوده و ممنوع الخروج بوده است. الان اجازه خروج از کشور به وی داده شده و اقدام انساندوستانه بوده و مرتبط با هیچ موضوع دیگری نبوده است. دو شب گذشته از طریق کانا‌های کشورهای دوست اطلاع داده شده که می‌تواند از ایران خارج شود. اقدام کاملا انساندوستانه و مبتنی بر اصول و ارزش‌های ایران بوده و ارتباط به موضوعات دیگر ندارد. فرزندش محکومیت زندان داشته و در حال طی کردن دوران محکومیت خود است و برای همراهی با پدر آزاد شده و بعد از پایان دوران مرخصی به زندان برمی‌گردد».

او هم‌چنین در ادامه با اشاره به خبر رسانه‌های داخلی پیرامون آزادسازی دارایی‌های تهران گفت: «در مورد موضوعات مالی ارتباطی با این قضیه نمی‌بینم. زندانیان انساندوستانه و در چارچوب خاص خود از طریق واسطه ها با آمریکا در حال مذاکره بود. ایران این موضوع را به بحث‌های دیگر و مذاکرات هسته‌ای پیوند نزده و می‌توانست زودتر صورت بگیرد. این که در این مقطع صورت گرفته ارتباطی به این موضوع ندارد».

گزارش‌ها کاملا نادرست است

کنعانی در شرایطی این سخنان را اظهار داشته که شب گذشته آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به رویترز گفت: «گزارش‌های منابع ایرانی مبنی بر انتقال وجوه مربوط به آزادی باقر نمازی و مرخصی سیامک نمازی کاملاً نادرست است».

این در حالی است که روز شنبه نورنیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نوشته بود علی‌رغم آن که مذاکرات برای رفع تحریم ها به واسطه انفعال و عدم اتخاذ تصمیم سیاسی از جانب ایالات متحده متوقف شده، ایران مستقل از مذاکرات هسته‌ای در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در آمریکا و همزمان آزاد سازی منابع مالی بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی است. در حال حاضر گفته می‌شود که دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی بالغ بر هفت میلیارد دلار است و رسانه‌های ایرانی مدعی شده‌اند که این ذخایر در حال رفع بلوکه است.