به گزارش اکو ایران، دادگاهی در اسلام آباد، پایتخت پاکستان یک روز بعد از صدرور حکم بازداشت عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان به واسطه اظهار نظر تندش علیه مقام های پلیس و یک قاضی زن در تجمع مردمی ماه گذشته، با وثیقه برای آزادی اش موافقت کرده است. رسانه محلی داون در همین راستا گزارش داد که دادگاه عالی اسلام آباد روز یکشنبه به خان دستور داد تا 7 اکتبر در دادگاه حاضر شود.

به نوشته خبرگزاری الجزیره، این حکم در حالی صادر شد که نخست وزیر پیشین برای جلسه رسیدگی به این پرونده در دادگاهی واقع در پایتخت حاضر نشد. همزمان صدها نفر از حامیان حزب تحریک انصاف پاکستان بیرون خانه رهبرشان« خان» در اسلام آباد تجمع کردند و هزاران نفر دیگر از حامیانش پس از صدور حکم در شهرهای دیگر به نشانه اعتراض به خیابان ها آمدند.پلیس اسلام آباد روز شنبه گفت که شایعات مبنی بر اعزام 300 افسر پلیس به محل  سکونت « خان» بی اساس است.

 به گزارش داون، وزیر کشور پاکستان روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که حکم بازداشت نخست وزیر پیشین یک حکم معمولی است و مشکلی برای بازداشت او وجود ندارد.عمران خان همچنین توسط دیوان عالی پاکستان برای راه اندازی تظاهرات در 20 اوت؛ تظاهراتی که در جریانش او علیه قاضی زبا چودری و مقام های ارشد پلیس اسلام آباد به بهانه بازداشت شهباز گیل، دستار و چهره نزدیک به خودش اظهار نظر تندی کرده بود، به توهین علیه دادگاه و ساختار قضا متهم شده است.

خان مدعی شده بود که مقام های حاکم گیل را بازداشت کردند و مورد شکنجه قرار دادند. عمران خان 69 ساله تهدید مقام ها را انکار کرده و گفته که اظهاراتش تحریف شده اند. دادگاه رسیدگی به اتهام اهانت به نخست وزیر را به تعویق انداخت چرا که « خان» گفت که حاضر است به واسطه اظهاراتش علیه قاضی چودری عذرخواهی کند. گیل، چهره نزدیک به نخست وزیر پیشین پاکستان به اتهام تحریک به شورش در ارتش قدرتمند پاکستان در یک برنامه تلویزیونی بازداشت شد؛ اتهامی که حزب تحریک انصاف آن را رد کرده اند.

ماه گذشته در حکمی جداگانه از نخست وزیر بر مبنای قوانین مرتبط با تروریسم شکایت شد. نخست وزیری پیشین در یکی از تجمع‌های اعتراضی حزبش در پارک «اف ۹» اسلام‌آباد در روز ۲۰ اوت، صحبت‌هایی کرده بود که به این شکایت که بر اساس «قانون مقابله با تروریسم» تنظیم شده است، منجر شد.دولت عمران خان به واسطه رای عدم اعتماد پارلمان در ماه آوریل منحل شد و عمران خان از نخست وزیری کنار گذاشته شد. از آن زمان تاکنون او در سراسر کشور با برگزار راهپیمایی های عمومی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند؛ انتخاباتی که قرار است اواخر سال آینده برگزار شود.