به گزارش اکوایران، در شرایطی که در پی آزادی باقر نمازی و به مرخصی رفتن سیامک نمازی، زندانیان دوتابعیتی، نورنیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از رایزنی‌های فشرده با میانجیگری یکی از کشورهای منطقه درباب آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا و میلیاردها دلار از منابع ارزی بلوکه شده کشورمان خبر داد، اکنون جزئیات جدیدتری از این مسئله در حال انتشار است.

روز گذشته نورنیوز نوشت علی‌رغم آن که مذاکرات برای رفع تحریم ها به واسطه انفعال و عدم اتخاذ تصمیم سیاسی از جانب ایالات متحده متوقف شده، ایران مستقل از مذاکرات هسته‌ای در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در آمریکا و همزمان آزاد سازی منابع مالی بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی است. در حال حاضر گفته می‌شود که دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی بالغ بر هفت میلیارد دلار است و رسانه‌های ایرانی مدعی شده‌اند که این ذخایر در حال رفع بلوکه است.

در این شرایط، لارا روزن، خبرنگار حوزه دیپلماسی با انتشار پیامی در توئیتر و با استناد به اظهار نظر یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی مدعی شد که هیچ بودجه یا اموالی قرار نیست در ازای برداشته شدن محدودیت‌های سفر [این زندانیان]، آزاد گردد. در همین راستا علی واعظ، مسئول میز ایران در گروه بحران بین المللی نیز با انتشار پیامی در توئتیر مدعی شده تا زمانی که تمامی زندانیانان دو تابعیتی آزاد نشوند، انتشار این اخبار صحت ندارد. در همین راستا سخنگوی سازمان ملل نیزاعلام کرده است باقر نمازی برای معالجه از ایران خارج شده و همچنان سیامک نمازی نیز از بازداشت آزاد شده است.

در شرایطی که رسانه های داخلی با استناد به خبرگزاری رویترز از آزاد سازی اموال بلوکه شده ایران خبر داده بودند، این خبرگزاری با انتشار خبری صرفا خبر منتشر شده در رسانه نور نیوز را نقل کرده و در ادامه به خواست آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا استناد کرده است. بلینکن ماه آگوست با انتشار پیامی در صفحه توئیترش خواهان آزادی سیامک نمازی و همه آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران شد. ایران ماه اوت برای مبادله زندانیان دو تابیعیتی اعلام آمادگی کرده بود.

هم‌چنین رسانه‌های داخلی به نقل از فایننشال تایمز نوشته بودند که این رسانه هم آزادسازی اموال بلوکه شده را تائید کرده است، این در حالی است که این رسانه تنها به نقل از یک منبع آگاه اروپایی تنها مدعی شده که آزادی این زندانیان می‌تواند زمینه را برای آزادسازی اموال بلوکه شده فراهم کند.

سیامک نمازی  فعال اقتصادی و مدیر بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت عنوان می شود او در دولت حسن روحانی در حوزه فناوری های جدید همکاری های را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرده بود.در مهرماه ۹۴ در تهران بازداشت شد. باقر نمازی، پدر ۸۰ ساله او نیز بهمن ماه همان سال، زمانی که برای رسیدگی به پرونده پسرش به ایران سفر کرده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. حال خبر رسیده که.محمد باقر نمازی، پدر سیامک و از دولتمردان پیش از انقلاب اجازه خروج از ایران برای درمان را دریافت کرده است.وکیل سیامک نمازی خبرمرخصی موقت موکلش را در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تائید کرد. سیامک نمازی از سال ۲۰۱۵ در زندان به سر می‌برد و به جرم «همکاری با دولت‌‌های متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم شد.