به گزارش اکو ایران، طی حمله تروریستی در قلب کابل، پایتخت افغانستان، دست‌کم بیست و پنج نفر جان خود را از دست دادند.

آزمون خونین

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، سخنگوی پلیس کابل اعلام کرد که این انفجار در بامداد جمعه به وقت محلی و در دشت پرچی واقع در غرب پایتخت افغانتستان رخ داد.آن هم در شرایطی که دانش آموزان درحال آماده شدن برای امتحان بودند. ویدئوها و عکس های منتشر شده در فضای مجازی، قربانیان این حمله تروریستی را نشان می دهد که غرق در خون هستند. بسیاری از آنها فارغ التحصیلان دبیرستان بودند که خود را برای آزمون ورودی مرکز آموزشی کاج آماده می کدند. فعلا هیچ گروهی این حمله تروریستی را بر عهده نگرفته است. یکی از شاهدان عینی این حمله تروریستی گفت که بعد از انفجار ما به این موسسه رفتیم و توانستیم جنازه 9 دانش آموز وتن کم جان 15 نفر دیگر را در حالی که میان صندلی ها و میزهای کلاس افتاده بودند، پیدا کرده و به بیمارستان منتقل کنیم.

جهان تراژدی در افغانستان را به نظاره نشسته است

به نوشته سی‌ان‌ان میانگین سن قربانیان این حادثه تروریستی میان 18 تا 25 سال بود و بسیاری از آنها زن بودند. براساس اطلاعات این خبرگزاری بعد از وقوع انفجار والدین قربانی ها خود را به مرکز مراقبت های بهداشتی رساندند و به دنبال ردی از عزایان خود بودند.یکی از همن دانش آموزان که دیر به کلاش رسیده بود با اشک به سی ان ان گفت، زمانی که رسیدم، همکلاسی هایم را در خون دیدم.به گفته اش این موسسه بزرگ ترین کلاس در مرکز است که به طور معمول 500 دانش آموز دختر و پسر را در خود جای می دهد.مردم افغان از این اقدام تروریستی خشمگین هستند و می گویند جهان باید بداند چه بر سر آنها می گذرد. اما رهبران کشورها صرفا این تراژدی و تراژدی های دیگری که در این کور رخ داده و می دهد را به نظاره نشسته است.

جمعه خونین

در شرایط کنونی ذبیح الله مجاهد و امارات اسلامی افغانستان این حمله خونین را محکوم کرده اند و از آن تحت عنوان جنایت بزرگ یاد کردند. یونیسف و ایالات متحده هم با انتشار بیانیه های جداگانه ای به این حمله خونین واکنش نشان دادند. همزمان ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سامان ملل در افغانستان با اشاره به قومیت قربانیان که هزاره هستند، نوشت که می بایست حمله به هزاره های و شیعیان پایان یابد. او همچنین خواهان توقف حملات تروریستی در آینده شد و این حوادث را تروریستی خواند.

دشت برچی، منطقه‌ای عمدتا شیعه‌نشین و محل سکونت جامعه اقلیت هزاره در کابل، گاه و بیگاه هدف خونین‌ترین و مرگبارترین حملات انتحاری افراط‌گرایان افغانستان بوده است.در شرایط کنونی نیز با توجه به سابقه حملات تروریستی پی در پی داعش شاخه خراسان به مواضع هزاره ها، باور عموم بر این است که این گروه تروریستی در جمعه خونین کابل نقش داشته اند. هرچند هنوز گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را عهده دار نشده است.