به گزارش اکوایران، در آستانه برگزاری انتخابات در برزیل، رئیس جمهور بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین هشدار داده ممکن است نتایج انتخابات را نپذیرد.

شاید نتیجه را نپذیرم!

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، ژائیر بولسونارو، رهبر جناح راست اعلام کرده که در صورت شکست در کارزار پیش رو ممکن است، نتایج را رد کند. این در حالی است  که نتایج اکثر نظرسنجی ها نشان داده اند که او از رقیب چپ گرای خود، یعنی  لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، از محبوبیت کم تری برخوردار است.

مجلس سنای آمریکا با تصویب قطعنامه ای از برگزاری انتخابات آزاد در برزیل حمایت کرد و هرگونه تلاش برای تحریک و خشونت سیاسی و تضعیف فرایند انتخابات را محکوم کرد. نمایندگان ایالات متحده با این اقدام نمادین که به اتفاق آرا به تصویب رسید از دولت آمریکا خواستند تا در صورت تشخیص منصفانه بودن کارزار توسط ناظران بین المللی بالافاصله نتیجه رای گیری را به رسمیت بشناسد.در این قطعنامه از دولت بایدن خواسته شده تا هر دولت غیر دموکراتیکی که در برزیل قدرت را به طرق غیر قانونی چون کودتا به دست بگیرد را غیر مشروع اعلام کند.

خطر کنار گذاشتن رویه‌های دموکرتیک و کودتای احتمالی

به نوشته سی‌ان‌ان، ماه ها است که بولسونارو ادعاهای بی پایه اش  مبنی بر آسیب پذیری سیستم رای گیری الکترونیکی برزیل و احتمال تقلب در کارزار را مطرح می کند؛ اتهام هایی که به باور گروه های حقوق بشری ممکن است زمینه ساز تشدید شکاف ها در این کشور آمریکای جنوبی شود.

در شرایط کنونی علاوه بر آمریکا، ده ها قانونگذار در اتحادیه اروپا خواسته اند تا بولسونارو پیام آنها را درک کند؛ پیام این است: قانون اساسی برزیل باید رعایت شود و تلاش ها برای از میان برداشتن قوانین دموکراتیک غیر قابل قبول است. آن‌ها همچنین از رئیس کمیسیون اروپا و مسئول سیاست خارجی این اتحادیه خواستند  تا رهبر برزیل را از توسل به گزینه ای چون کودتای نظامی منصرف کنند.

وارث دیکتاتورهای وحشی

برزیل میان سال های 1964 تا 1985 تحت حاکمیت نظامی رهبران اقتدارگرا بود. امروز بولسونارو به عنوان میراث دار نظامیان پیشین، در قاب دیکتاتوری وحشی توصیف شده است. از همین رو اتحادیه اروپا تهدید کرده که در صورت تشدید تنش ها و تلاش برای فرصت سازی، به اهرم های مختلف چون ممانعت از تجارت با این کشور متوسل می گردد.

برزیل با 215 میلیون جمعیت، دومین کشور پرجمعیت در نیمکره غربی پس از ایالات متحده است.فعلا ناظران آزمون پیش رو را؛ آزمونی دشوار برای دموکراسی برزیل قلمداد می کنند. بالاخص آن که این احتمال بالا است تا بولسونارو برای تغییر دادن نتایج به نفع خود به تهدید و ارعاب متوسل شود.