با پایان مراسم اربعین، به نظر می‌رسد غبار ناشی از گرد و خاک‌ غوغای سیاسی ماه‌های اخیر در عراق در حال فرونشستن است و گروه‌های سیاسی به دنبال رسیدن به توافقی بر سر تشکیل دولت هستند.

صبح امروز، فادی الشمری، عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق از توافق نهایی بر سر تشکیل «ائتلاف ادارة الدولة» (ائتلاف اداره حکومت) خبر داد.  الشمری در توئیتی نوشت توافق نهایی برای تشکیل ائتلاف اداره حکومت بین چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه، دو حزب کرد (حزب دموکرات و حزب اتحادیه میهنی کردستان)، ائتلاف السیاده و جنبش بابلیون صورت گرفت. او افزوده که امیدواریم رایزنی ها برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری و تعیین موعد ازسرگیری فعالیت پارلمان عراق به نتیجه برسد.

با این همه، در این کشور بحران‌زده، از تعیین مقام رئیس‌جمهوری مهم‌تر، انتخاب نخست‌وزیر است که در طول نزدیک به یک سال گذشته مناقشه برانگیز شده است. هم‌زمان با توئیت الشمری، صبح امروز محمد شیاع السودانی در مقام نامزد نخست‌وزیری عراق نیز ضمن اعلام این‌که برنامه خود برای تشکیل دولت در ۲۳ محور را مطرح خواهد کرد گفت که موضوعات برق، بهداشت، خدمات شهری و مبارزه با فساد اولویت ما در دولت خواهد بود و افزود همه نام‌هایی که برای کابینه وزیران یا مدیریت دفتر منتشر می‌شود، صحت ندارد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد السودانی به عنوان تنهاترین نامزد مطرح احراز پست نخست‌وزیری هم‌چنان میدان را ترک نکرده است.

مطرح شدن نامزدی السودانی در ماه‌های سرآغاز سلسله وقایع حیرت‌انگیز درفضای سیاسی عراق بود. ائتلاف صدر که در پی انتخابات پارلمانی پائیز سال گذشته توانسته بودند بیش‌ترین کرسی را به بلوک خود اختصاص دهد، به واسطه عدم موفقیت در تشکیل «دولت اکثری» و به دنبال دستور سید مقتدی صدر از پارلمان کناره گرفت. با خروج نمایندگان صدر، چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی موفق به کسب اکثریت پارلمان شده و در همان ابتدا السودانی را به عنوان تنها نامزد این جریان معرفی کردند –حرکتی که با واکنش شدید جریان صدر مواجه شد و با حمله به منطقه سبز بغداد، ابتدا پارلمان عراق به تصرف هواداران این جریان در آمده و در پی آن عراق شاهد عجیب‌ترین حوادث از زمان اشغال این کشور در سال 2003 بود.

السودانی 52 ساله که زاده بغداد است، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته علوم کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه بغداد به پایان رسانده و همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت پروژه است. . پس از سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳، ال سودانی یک هماهنگ کننده بین اقتدار نظارت بر استانداری میسان و مقام موقت ائتلاف شد. در سال ۲۰۰۴ وی سمت شهردار عماره، مرکز و بزرگترین شهر میسان را به عهده گرفت. سپس به عنوان کاندیدای لیست حزب الدعوه در سال ۲۰۰۵ به عنوان عضو شورای استان میسان انتخاب شد.

السودانی  در سال ۲۰۱۰ وزیر حقوق بشر عراق شد و در سال ۲۰۱۱ به عنوان رئیس کمیسیون عالی عدالت و بازرسی این کشور معرفی شد. او در سال ۲۰۱۳ وزیر کشاورزی عراق شد و در سال ۲۰۱۴ سکان وزارت مهاجرت و مهاجرین عراق نیز به وی داده شد. این سیاستمدار عراقی در سال ۲۰۱۵ به عنوان وزیر تجارت عراق معرفی شد و در سال ۲۰۱۶ نیز وزیر صنایع عراق شد.

اگر چه با توافق کلی نیروهای سیاسی بر تشکیل دولت و توافق بر سر نامزدی السودانی، به نظر می‌رسد التهابات سیاسی تا حدودی کاهش یافته، اما در حال حاضر، فضای سیاسی هم‌چنان متشنج است و به نظر می‌رسد هر دو طرف رقیب آماده هستند تا دوباره دست به سلاح شوند. هر کدام از آنها این درگیری را به صورت وجودی و بازی با حاصل جمع‌جبری صفر می‌بینند و فکر می‌کنند طرف رقیب در رویارویی آخر پیروز شده است. با این حال، هر دو اکنون در بن‌بست گیر کرده‌اند، جایی که هیچ یک از طرفین قادر به تحمیل راه‌حلی برای پایان دادن به این مناقشه سیاسی نیستند.

اگر چه برخی از نیروهای سیاسی عراق هم‌چنان خروج از بحران کنونی را تنها در گروی برگزاری انتخابات پیش از موعد می‌دانند، اما بنا بر حکم شورای عالی قضایی عراق برگزاری چنین انتخاباتی منوط به تشکیل دولت جدید است و کابینه مصطفی کاظمی شانسی برای بقا ندارد. حال باید دید السودانی تنها نقش نخست‌وزیر دوران گذار را بازی خواهد کرد، یا به مثابه ناخدایی قهار کشتی طوفان‌زده عراق را از میانه دریای پرتلاطم ماه های اخیر به سلامت عبور داده و با تشکیل دولت اجماعی آرامش را به عراق باز خواهد گرداند.