به گزارش اکوایران، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد آژانس قادر نیست منحصرا صلح‌آمیز بودن  فعالیت هسته ای ایران را تائید کند.

آماده تعامل فوری با تهران هستیم

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی افتتاحیه شصت و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به نظارت آژانس بر برنامه اتمی ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک (موسوم به برجام) ادعا کرد: «همان‌طور که در طی اظهارات خود در شصت‌و‌پنجمین نشست کنفرانس عمومی اعلام کردم، راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران تحت برجام به‌طور جدی تحت تأثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای این تعهدات، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است».

او افزود: «در صورت ازسرگیری کامل اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران در چارچوب برجام، آژانس باید شکاف موجود در دانش خود را در مورد آنچه در زمانی که تجهیزات نظارتی و نظارتی ما مرتبط با برجام فعال نبود، برطرف کند. چالش‌های قابل توجهی برای تایید انطباق با وضعیت موجودی اعلام شده ایران از سانتریفیوژها و آب سنگین قبل از 21 فوریه 2021 وجود خواهد داشت».

او بار دیگر ادعا کرده تهران در چارچوب توافقات پادمانی در مورد منشا اورانیوم غنی شده در سه مکان اعلام نشده در ایران تعاملی نداشته است. به زعم او، در نتیجه، این مسائل حل نشده‌اند و آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است. او گفته: «آژانس همچنان آماده تعامل مجدد بدون تاخیر با ایران برای حل این مسائل است. ما باید راه‌حل‌های مشترکی برای مشکلاتی پیدا کنیم که اگر آنها را به صورت مشارکتی حل نکنیم، کنار گذاشته نخواهند شد».

فعالیت‌های اعلام نشده‌ای وجود ندارد

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم در این کنفرانس گفت: «هیچ گونه فعالیت یا مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد و تمامی اتهام صرفا مبتنی بر اطلاعات ساختگی و نادرست اسرائیل است». او افزود: «جمهوری اسلامی ایران همچنان به توافق ۲۰۱۵ متعهد است. اقدامات جبرانی ایران در پاسخ به نقض تعهدات طرف‌های مقابل صورت گرفته است».

اسلامی هم‌چنین تاکید کرد که «اگر طرف‌های مقابل با رفع تمامی موانع و برداشتن تحریم‌ها به تعهدات خود برگردند تداوم اقدامات اجرایی ایران با کسب مجوز از مجلس تعیین می‌شود». او تصریح کرد که «ایران انتظار دارد آژانس گزارش دهی، نظارت و راستی آزمایی خود را به‌صورت حرفه‌ای و بی طرفانه و مستقل‌تر انجام دهد».

پنجره‌های بسته

در همین شرایط، وزیر امور خارجه اتریش مدعی شد که پنجره فرصت برای حصول توافق اجرای کامل برجام تقریبا بسته شده و ایران را عامل تعلل رسیدن به مرحله پایان مذاکرات معرفی کرد. الکساندر شالنبرگ طی سخنانی در کنفرانس مذکور گفت: «وین طی ماه گذشته میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران بوده و ما از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر اتحادیه اروپا برای قادرساختن تمام طرف‌ها در راستای مشارکت کامل در اجرای تعهدات برجام قدردانی می‌کنیم».

او برجام را برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در منطقه و آنچه «پیامدهای فاجعه‌بار در ثبات و امنیت جهانی نامید» حیاتی توصیف کرد و از اینکه هنوز مذاکرات در وین هنوز به نتیجه نرسیده، ابراز تاسف کرد. وزیر امور خارجه اتریش ادعا کرد:‌«پنجره فرصت برای توافق تقریبا بسته شده و  ذخایر اورانیوم غنی شده ایران افزایش یافته است که هیچ توجیه غیرنظامی ندارد». او همچنین از ایران خواست که در خصوص پرونده [ادعایی] پادمانی به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری و اطلاعات مورد نیاز را ارائه کند.