به گزارش اکوایران، از روز جمعه مسکو برگزاری رفراندوم اجباری در مناطق اشغالی را آغاز کرده است.

در تلاش برای تغییر جریان جنگ

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، از روز جمعه روسیه برگزاری رفراندوم در مناطق اشغال شده را آغاز کرده است. کی‌یف و کشورهای غربی ضمن محکومیت این اقدام، گفته‌اند نتیجه آن را به رسمیّت نخواهند شناخت. به گفته مقامات اوکراینی از خروج ساکنان این مناطق ممانعت به عمل آمده و افراد مسلح به خانه‌های مردم وارد می‌شوند و کارمندان تهدید شده‌اند که اگر در رفراندوم شرکت نکنند اخراج می‌شوند. در کنار فراخوانی 300،000 نفر برای معرفی به ارتش، به نظر می‌رسد روسیه درحال تلاش برای پس گرفتن دست بالا در جنگ است.

در این شرایط، ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، خطاب به ساکنان مناطق اشغال شده‌ی اوکراین گفته که دربرابر فراخوان پیوستن به ارتش مقاومت کنند: «از دست روس‌ها قایم شوید، سعی کنید به قسمت‌های آزاد اوکراین بیایید و اگر مجبور شدید وارد نیرو‌های مسلح روسیه شوید. سعی کنید اطّلاعات نظامی را به اوکراین برسانید و در عملیات‌هایشان مانع ایجاد کنید».

مقدمات حمله اتمی؟

مسکو سعی دارد با ضمیمه کردن این مناطق به خاک خود ضدحملات اوکراین برای پس گرفتن این مناطق را به عنوان حمله به خود روسیه معرفی کند و شاید حتّی سعی کند پاسخ اتمی را اینگونه توجیه کند. پوتین و دیگر مقامات روسی پیشتر امکان استفاده از تسلیحات اتمی را رد نکرده‌اند.

رفراندوم در این مناطق که 15% از مساحت اوکراین را تشکیل می‌دهند قرار است از جمعه تا سه‌شنبه برگزار شود. به گفته مقامات انتخاباتی روسیه در روز جمعه 23% از واجدین شرایط در دونتسک، 20% در ژاپورژژیا و 15% در خرسون در رفراندوم شرکت کرده‌اند.

رای اجباری

به گفته فرماندار اوکراینی لوهانسک، در شهر استاروبلیسک مردم از خروج از شهر منع شده‌اند و مجبور به رای دادن شده‌اند. در شهر بیلوودسک رئیس یک شرکت گفته رای دادن اجباری ‌است و کسانی که رای ندهند اخراج می‌شوند و به سازمان‌های امنیتی معرّفی خواهند شد. اوکراین، دولت‌های غربی و سازمان ملل این رای گیری را محکوم کرده‌اند. در جریان این رای‌گیری هیچ ناظر بی‌طرفی حضور ندارد و بسیاری از جمعیت ساکن آن مناطق پیش از این از آنجا گریخته‌اند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا،  رفراندوم را «تقلّبی» خوانده و گفته روسیه درحال نقض آشکار اصول سازمان ملل است. دبیرکل ناتو گفته در پاسخ به رفراندوم پشتیبانی‌شان از اوکراین را بیش‌تر می‌کنند. سران هفت کشور صنعتی دموکراتیک جهان نیز گفته‌اند هیچگاه نتیجه‌ی رفراندوم را به رسمیّت نخواهند شناخت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، که توسط عموم رهبران غربی طرد شده، ابراز همدلی نادری از دوست قدیمی‌اش سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا، دریافت کرده که گفته: «پوتین وادار به حمله شده تا تصدی امور در کی‌یف را به افراد با‌لیاقت بدهد».

هم‌زمان در مرز روس‌ها در حال ترک کشور برای برای فرار از فراخوانده شدن به ارتش هستند. به گفته یکی از این افراد: «ما آنچه در حال اتّفاق افتادن است را تائید نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم بخشی از آن باشیم».