به گزارش اکوایران، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل، با تاکید بر «چرخش و تغییر جهان» و ورود به «دوران و نظمی جدید»، جهانِ کهنه‌ «یک‌جانبه‌گرا» را مورد انتقاد قرار داد.

حقوق ملت‌ها بالاتر از حقوق بشر

رئیسی در ابتدای سخنان خود با اشاره به عدالت به عنوان معیار اساسی برای ساخت جهانی بهتر و این‌که بسیاری از انقلاب‌ها در دنیا از مسیر اصیل خود منحرف شدند،  گفت: «موفقیت برخی از ملت‌ها مانند ملت ایران در تداوم ماهیت انقلاب خود،‌ امید به برقراری عدالت را همچنان در دل‌های مردم جهان، زنده و پابرجا نگه داشته است». بر این اساس، او با اعلام حمایت از جهانی شدن عدالت، افزود: « این‌که کشوری در داخل خود مدعی عدالت باشد اما در خارج، انواع تروریستها را تربیت کند و به جان ملتها بیاندازد، یا با تحمیل فشارهای مختلف، ملت‌ها را به تسلیم وادار کند، باید هم از بشریت شرم کند، هم از آزادی، و هم از عدالت».

او در این سخنرانی استانداردهای دوگانه برخی از دولت‌ها در زمینه حقوق بشر را مهم‌ترین عامل نهادینه شدن نقضِ حقوق انسان دانسته و گفت حقوق ملت‌ها بالاتر از حقوق بشر است که به راحتی توسط قدرت‌های ظالم پایمال می‌شود.

موزه‌ی بزرگ زوال نظم کهنه

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر «چرخش و تغییر جهان» و ورود به «دوران و نظمی جدید» جهانِ کهنه‌ای را مورد انتقاد قرار داد که به باورش جهانِ «یکجانبه‌گرایی»، «سلطه‌طلبی»، «غلبه سرمایه بر اخلاق و عدالت و فضیلت»، «توسعه‌دهنده فقر و تبعیض و نابرابری»، «بکارگیری خشونت، تحریم و نقض حقوق ملت‌ها» و «استفاده از سازمانها و نهادهای بین‌المللی به عنوان ابزار فشار بر کشورهای مستقل» است و از هر نظر ناعادلانه به شمار می‌رود.

او از منطقه غرب آسیا، از افغانستان تا عراق، لبنان، فلسطین و ایرانِ با عنوان «موزه‌ی بزرگ زوال این نظم کهنه» یاد کرد و گفت:  نظم ناعادلانه، مشروعیتش را در افکار عمومی دنیا از دست داده و اراده‌های جدی برای تغییر آن شکل گرفته است».

دوران جدید از ناآرامی جهان را تهدید می‌کند

رئیسی هم‌چنین با اشاره به این‌که هژمونی‌طلبی و روحیه‌ی جنگ سرد، دنیا را آزار می‌دهد، نسبت به این‌که دوران جدیدی از ناآرامی، جهانِ ما را تهدید می‌کند هشدار داد.

به باور او: « آنچه امروز در اروپا رخ می‌دهد آینه‌ای است از آنچه در دهه‌های گذشته در آسیای غربی اتفاق افتاده است. ماهیت لشکرکشی به غرب آسیا و گسترش ناتو به شرق اروپا تفاوتی با یکدیگر ندارند چراکه در هر دو، سرنوشت کشورها توسط آمریکایی تعریف می‌شود که منافع خود را با هزینه‌ی دیگران دنبال می‌کند».

گام دوم

به گفته رئیسی، در این شرایط ایران سیاست «ایستادگی» و «پیشرفت» را دنبال می‌کند و «علیرغم تحریم و تهدید، امروز یک کشور قوی،‌ با دستاوردهای عظیم علمی و فنی و استقلال بی‌نظیر در سطح منطقه و جهان است».

به گفته او، نظم سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی توانست «ضمن پایبندی به ارزش‌ها و الهام‌بخشی به ملت‌ها، مرحله اول انقلاب اسلامی را با قدرت و موفقیت طی کند، و اینک در گام دوم، «سیاست همسایگی» و «تعمیق چندجانبه‌گرایی اقتصادی» را در اولویت دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده است».

گره توافق هسته‌ای از همان جایی باز شود که گره خورده

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود برخورد دوگانه غرب با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران  را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد سلاح اتمی جایی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ندارد. او یادآور شد جمهوری اسلامی با حسن نیت و با قصدی متین، توافق‌نامه‌ای را در سال ۲۰۱۵ پذیرفت و در همان وهله‌ی اول تمام تعهدات خود را انجام داد اما نتیجه­ی آن، عهدشکنی آمریکا و اِعمال تحریم‌هایی بود که به اذعان خودشان بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاریخ بود.

او در ارتباط با تلاش بر سر توافق احیای هسته‌ای ایران گفت: «ما مسیر خود را فارغ از هرگونه توافق، پیدا کرده و با قدرت ادامه می‌دهیم. ضمن اینکه ما در مذاکرات جدی که داشته‌ایم، نشان داده‌ایم که اگر منافع ملت ایران تضمین شود، اراده‌ای قوی برای حل عادلانه این موضوع داریم. معتقدیم گره توافق هسته‌ای از همان جایی باید باز شود که گره خورده است».