به گزارش اکوایران، پوتین در شرایطی که نیروهای بیشتری را برای عملیات اشغال در اوکراین بسیج می‌کند، غرب را به باج خواهی هسته‌ای متهم کرد.

اولین بسیج عمومی پس از هشت دهه

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه 300 هزار نیروی ذخیره را برای جنگ در اوکراین فراخواند و گفت اگر غرب به «باج‌خواهی هسته‌ای» خود را در این مناقشه ادامه دهد، با قدرت تمام زرادخانه عظیم خود پاسخ خواهد داد.

این اولین بسیج نظامی روسیه از زمان جنگ جهانی دوم بوده و نشان‌ از تشدید جنگی دارد که اکنون در هفتمین ماه خود قرار دارد. این مسئله به دنبال شکست‌های اخیر نیروهای روسی به وجود آمده که از مناطقی که در شمال شرق اوکراین در یک ضد حمله اوکراینی در ماه جاری به تصرف خود درآورده بودند بیرون رانده شدند و در جنوب گرفتار شده‌اند.

بلوف نمی‌زنیم

پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم روسیه گفت: «اگر تمامیت ارضی کشورمان به خطر بیفتد، ما از همه ابزارهای موجود برای محافظت از مردم خود استفاده خواهیم کرد - این یک بلوف نیست». او گفت که روسیه «سلاح‌های زیادی برای پاسخ‌گویی» دارد.

NWQ4FIDUJNLB7CMNRIRINUS4B4

وزیر دفاع روسیه گفت که بسیج محدود شامل 300000 سرباز ذخیره خواهد شد و برای کسانی که تجربه نظامی قبلی دارند اعمال می‌شود. اگرچه روسیه پس از جنگ جهانی دوم درگیر درگیری‌های متعددی بوده است، اما این اولین فراخوان از آن زمان بود. جنگ طولانی اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان شامل سربازان وظیفه بود.

جنگ طبق نقشه مسکو پیش نمی‌رود

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که از زمان آغاز درگیری ها، 5397 سرباز روس کشته شده اند. ایالات متحده ماه گذشته اعلام کرد که بر این باور است که بین 70000 تا 80000 پرسنل روسی کشته یا زخمی شده اند و در ماه ژوئیه تعداد کشته شدگان روسیه را حدود 15000 تخمین زد.

N5K2KZGDJVJNTDMFAUD67WTIVE

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین، گفته که بسیج روسیه گامی قابل پیش‌بینی و منفور است و تاکید کرد که جنگ طبق نقشه مسکو پیش نمی رود.

محکومیت الحاق به روسیه

پیش از این سخنرانی پوتین، رهبران جهان در سازمان ملل متحد در نیویورک، تهاجم روسیه به اوکراین و طرح چهار منطقه اشغالی برای برگزاری همه پرسی در روزهای آینده برای پیوستن به روسیه را محکوم کردند.

H2QXQACGZBJ3BBNCDZX42H3KOQ

در اقدامی ظاهراً هماهنگ، رهبران منطقه‌ای طرفدار روسیه روز سه‌شنبه همه‌پرسی را برای روزهای 23 تا 27 سپتامبر در استان‌های لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژژیا که حدود 15 درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند، اعلام کرده‌اند.

روسیه در حال حاضر لوهانسک و دونتسک را -که منطقه دونباس را تشکیل می دهند و مسکو بخشی از آن را در سال 2014 اشغال کرد- به عنوان کشورهای مستقل می داند. اوکراین و غرب تمام مناطق اوکراین را که در اختیار نیروهای روسیه است به طور غیرقانونی اشغال شده می دانند.

روسیه در حال حاضر حدود 60 درصد از دونتسک را در اختیار دارد و تقریباً تمام لوهانسک را تا ماه جولای پس از پیشروی های آهسته طی ماه ها درگیری شدید تصرف کرده بود.

این دستاوردها اکنون پس از بیرون راندن نیروهای روسی از استان همسایه خارکیف در ماه جاری و از دست دادن کنترل خطوط اصلی تدارکات خود برای بسیاری از خطوط مقدم دونتسک و لوهانسک، در معرض تهدید قرار دارند.

غارت کامل

پوتین در سخنرانی خود گفت که بسیج محدود شامل 2 میلیون نفر از نیروهای ذخیره نظامی برای دفاع از روسیه و سرزمین های آن است. او گفت که غرب خواهان صلح در اوکراین نیست. او گفت که واشنگتن، لندن و بروکسل با هدف «غارت کامل کشورمان» کی‌یف را برای«انتقال عملیات نظامی به خاک ما» تحت فشار قرار دادند.

HU6P5V23F5PTVOQMGCEMABKQWY

ارتش اوکراین به طور پراکنده اهدافی را در داخل روسیه در طول درگیری با استفاده از تسلیحات دوربرد ارائه شده توسط غرب مورد حمله قرار داده است.

پوتین با اشاره به نیروگاه اتمی زاپروشیای اوکراین که بزرگترین نیروگاه در اروپا است، گفت: «باج گیری هسته ای نیز مورد استفاده قرار گرفته است». روسیه و اوکراین هر دو یکدیگر را به به خطر انداختن نیروگاه در جنگ متهم کرده اند.

وی مقامات کشورهای ناتو را به اظهاراتی در مورد »امکان و قابل قبول بودن استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی علیه روسیه - سلاح های هسته‌ای» متهم کرد. او گفته: «به کسانی که به خود اجازه چنین اظهاراتی را در مورد روسیه می دهند، یادآوری می کنم که کشور ما نیز دارای ابزارهای مختلف تخریب و در برخی از اجزای آن مدرن تر از کشورهای ناتو است».