به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده هشدار داد در صورت حمله چین ارتش آمریکا از تایوان دفاع خواهد کرد

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، در مصاحبه یک ساعته جو بایدن با شبکه سی‌بی‌اس از او سوال شد آیا آمریکا از دولت دموکراتیک تایوان دفاع خواهد کرد و بایدن در پاسخ گفت: «بله، اگر واقعاً حمله‌ای اتفاق بیفتد». وقتی از او سوال شد که آیا منظورش مانند اوکراین است یا اینکه سربازان آمریکایی از تایوان دفاع خواهند کرد، بایدن گزینه دوم را تایید کرد.

ایالات متحده تا به حال به سیاست «ابهام استراتژیک» درباره پاسخ به حمله نظامی به تایوان پایبند بوده. با این حال زمانی که از سخنگوی کاخ سفید درباره ی اظهارات اخیر بایدن سوال شد، پاسخ داد: «سیاست آمریکا در رابطه با تایوان تغییری نکرده است».

در همین شرایط وزیر خارجه تایوان از جو بایدن برای تاکید دوباره بر  موضع «پایبندی کامل دولت آمریکا به امنیت تایوان» تشکر کرد و گفت: «تایوان به تقویت توان دفاعی خود و عمیق کردن شراکت امنیتی‌اش با آمریکا ادامه خواهد داد».

بایدن همچنین در این مصاحبه گفته: «واشنگتن همچنان به سیاست «چین واحد» پایبند است و پکن را به عنوان پایتخت آن خواهد شناخت و نه تایپه. ما تایوانی‌ها را به مستقل شدن تشویق نمی کنیم، این بستگی به تصمیم خود آن‌ها دارد».

این سخنان، پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به جزیره، موجبات خشمگین‌تر شدن مقامات پکن را فراهم خواهد کرد. پس از سفر مذکور، چین بزرگ‌ترین رزمایش خود را در نزدیکی تایوان انجام داد. چین هم‌چنین به اقدامات سیاست‌گذاران آمریکا برای وضع قوانینی که حمایت ارتش آمریکا از تایوان را افزایش می‌دهد اعتراض کردند. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، وعده داده که تایوان را تحت کنترل چین درآورد و امکان استفاده از زور در این راه را هم رد نکرده است. تایوانی ها به شدت با ادعای مالکیت چین بر این جزیره مخالف‌اند.

در مکالمه ی تلفنی جو بایدن و شی جین پینگ در ماه جولای، پینگ گفته :«کسانی که با آتش بازی می‌کنند خود را خواهند سوزاند». وقتی هم در ماه اکتبر سال گذشته از بایدن سوال شد که آیا از تایوان، که آمریکا طبق قانون موظف است وسیله ی دفاع از خود را برایش فراهم کند، دفاع خواهد کرد گفت :«بله ما ملزم به این کار هستیم.»

امّا بانی گلاسر، تحلیلگر مسائل آسیا می‌گوید:« وقتی بایدن همچین قول‌هایی می دهد باید اطمینان دهد که می‌تواند آنها را عملی کند». او افزود: «اگر بایدن برنامه دارد که از تایوان دفاع کند باید نشان دهد که ارتش آمریکا آماده انجام چنین کاریست. حمایت لفظی که با اقدام عملی همراه نباشد بعید است که بتواند بازدارندگی ایجاد کند.»

در همین شرایط، در واکنش به اظهارات روز گذشته بایدن، پکن نسبت بدان انتقاد کرد.  پس از اینکه جو بایدن، گفت، نیروهای آمریکایی در صورت تهاجم چین، از تایوان دفاع خواهند کرد، وزارت خارجه چین روز دوشنبه گفت که چین «اعتراض جدی» کرده است. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه، در یک نشست رسانه‌ای گفت: «چین این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در واکنش به فعالیت هایی که کشور را از هم جدا می کند، تمام اقدامات لازم را انجام دهد».

مائو گفت: «ما حاضریم تمام تلاش خود را برای اتحاد مجدد مسالمت آمیز انجام دهیم. در عین حال، ما هیچ گونه فعالیتی را با هدف جدایی تحمل نخواهیم کرد». او هم‌چنین از ایالات متحده خواست که مسائل مربوط به تایوان را «با دقت و به درستی» مدیریت کند و «سیگنال‌های اشتباه» را به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال نکند و به ایالات متحده هشدار داد که به روابط چین و آمریکا و صلح در تنگه تایوان آسیب جدی وارد نکند. مائو گفت: «تنها یک چین در جهان وجود دارد، تایوان بخشی از چین است و دولت جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی چین است».