به گزارش اکوایران، رئیس جمهور اوکراین، روسیه را به جنایات جنگی متهم کرد.

هنوز جریان جنگ تغییر نکرده

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی در شمال شرق اوکراین متهم کرد و گفت هنوز خیلی زود است که بگوییم علی‌رغم دست‌آوردهای سریع ارضی نیروهایش در این ماه، جریان جنگ در حال تغییر است.

رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه ای با رویترز گفت که نتیجه جنگ با روسیه که اکنون در هفتمین ماه خود قرار دارد، به تحویل سریع تسلیحات خارجی به کشورش بستگی دارد.

تکرار سریال خونین پس از بوچا

زلنسکی وضعیت مناطق تازه آزاد شده شمال شرق را با «سریال خونین پس از بوچا» مقایسه کرد -شهری در نزدیکی کیف که در آن نیروهای روسیه به ارتکاب جنایات جنگی متعدد در مرحله اول جنگ متهم شده اند. مسکو این اتهامات را رد کرد.

زلنسکی گفت: «تا امروز، 450 جسد در منطقه شمال شرقی خارکیف دفن شده اند. افراد هم هستند که به صورت دسته جمعی دفن شده یا شکنجه شده اند. وی در پاسخ به این سوال که آیا شواهدی دال بر جنایات جنگی وجود دارد، گفت: «همه اینها وجود دارد... شواهدی وجود دارد و ارزیابی هایی در حال انجام است و این برای ما بسیار مهم است که جهان این را به رسمیت بشناسد».

پیش از این، اوله سینهوبوف، فرماندار منطقه خارکیف، روز جمعه در یکی از گورهای دسته جمعی در شهر ایزیوم به خبرنگاران گفت که برخی اجساد که در آنجا نبش قبر شده بودند با دست های بسته از پشت پیدا شده اند.

جنگ جدی تر می شود

این در حالیست که ولادیمیرپوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه در ازبکستان، همراه با پوزخند از ضدحمله اوکراین انتقاد کرد و هشدار داد اگر نیروهایش تحت فشار بیشتر قرار گیرند، روسیه با قدرت بیشتری پاسخ خواهد داد.

پوتین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شهر سمرقند ادعا کرد حمله به اوکراین را گامی ضروری برای جلوگیری از آنچه به گفته وی توطئه غرب برای تجزیه روسیه است، خواند. او گفت مسکو در اوکراین عجله ندارد و اهدافش بدون تغییر باقی ماند. پوتین با پوزخند گفت: «مقامات کی یف اعلام کردند که یک عملیات ضد تهاجمی فعال را راه اندازی کرده اند و در حال انجام آن هستند. خوب، بیایید ببینیم چگونه ادامه می یابد و چگونه به پایان می رسد».

این اولین اظهارنظر عمومی او در مورد شکست یک هفته اخیر نیروهایش در منطقه خارکیف در شمال شرق اوکراین بود که انتقاد عمومی غیرمعمول شدید مفسران نظامی روسیه را برانگیخت. در حالی که روسیه در واکنش به این ضدحمله به زیرساخت‌های اوکراین- از جمله سد مخزنی و نیروگاه برق- ضربه زد، پوتین گفت که این حملات ممکن است بدتر شوند. او گفت: «اخیراً، نیروهای مسلح روسیه چند ضربه حساس وارد کرده اند. بیایید فرض کنیم که آنها یک هشدار هستند. اگر اوضاع به همین منوال ادامه یابد، پاسخ جدی تر خواهد بود».