سید ابراهیم رئیسی بامداد شنبه پس از بازگشت از سمرقند در پاویون فرودگاه مهرآباد درباره نتایج سفر خود به ازبکستان گفت: بیش از ۲۰ سال بود که مسئولان عالی رتبه  ایران و ازبکستان به کشورهای یکدیگر سفر نکرده بودند، این سفر توانست ارتباطی را که دو دهه به کندی انجام می شد، تقویت کند. 

او درباره تفاهم انجام شده گفت: مسائل مشترک بین ما و ازبکستان که قبل از هر چیز ارتباط تمدنی و فرهنگی با این کشور است و ارتباطات تجاری اقتصادی مسائل زیرساختی، ترانزیتی و انرژی از محورهایی بود که در این دیدارها مورد بحث قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ شد که طرف ازبکستانی هم برای اولویت قرار دادن کار با ایران بسیار استقبال کرده است و این را برای هر کشور مثمرثمر خواند.

  رئیسی سپس به دیدارهای دوجانبه با سران سازمان همکاری شانگهای حاضر در اجلاس اشاره کرد و گفت:  بیش از ۱۰ دیدار با سران عضو کشورهای شانگهای داشتیم که در این دیدارها مسائل دوجانبه ارتباطات اقتصادی و تجاری و کارهایی مطرح شد که بین ایران اسلامی و این کشورها مدت ها مطرح بود و به طور جدی در این رابطه تصمیم گیری شد.

او با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی در کار با همسایگان و توسعه سیاست همسایگی برای همگان در این اجلاس مشخص شد، ادامه داد: وزرای خارجه این کشورها هم با یکدیگر دیدارها و صحبت هایی داشتند که تصمیم گیری شد.

رئیس جمهوری اضافه کرد: روسای جمهوری برخی کشورها مانند چین، هند و  پاکستان در این اجلاس برای سفر به کشورشان از ما دعوت کردند که در زمان مناسب این سفرها و دیدارها برای پیگیری آنچه در نشست ها تصمیم گیری شد، انجام می‌شود.  ابراهیم رئیسی برای نخستین بار با شی جین پینگ در مقام رئیس دولت دیدار کرد و به چین دعوت شد.

دولت ابراهیم رئیسی،  توسعه مناسبات با شرق و کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار داده است. نهایی شدن عضویت در پیمان همکاری شانگهای و همچنین ورود به جمع سازمان کشورهای نوظهور «بریکس» از اهداف دولت سیزدهم است.  ایرنا گزارش کرده رئیس جمهوری چین به همتای ایرانی خود حمایت از عضویت جمهوری اسلامی در بریکس را وعده داده است. 

شی جین پینگ با اشاره به نقش مهم ایران در امور منطقه‌ای و بین‌المللی به رئیسی قول داده از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بریکس حمایت می‌کند.

رییس جمهوری با اشاره به اعلام عضویت رسمی جمهوری اسلامی در نشست شانگهای گفت: در نشست قبلی اصل عضویت ما به تصویب رسید اما اسنادی بود که جمهوری اسلامی باید آن را بررسی بررسی و تایید می کرد که وزارت خارجه این کار را انجام داد و در هیئت دولت به تصویب رسید و فرآیند قانونی آن طی شد.

ایران در سال ۲۰۰۵ به همراه هند و پاکستان به عضویت ناظر این سازمان در آمد. هند و پاکستان از سال ۲۰۱۷ به عضویت دائم این سازمان درآمدند. ولی ایران همچنان در کنار مغولستان، افغانستان و بلاروس به عنوان عضو ناظر با این سازمان همکاری می‌کنند.

به گفته رئیس دولت سیزدهم در این جلسه با طور رسمی اعلام شد که ایران عضو اجلاس همکاری های شانگهای شده است که زمینه خوبی برای زیرساخت های اقتصادی ایران در منطقه و فرصتی برای فعالان اقتصادی در کشور است که در همین تریبون از همه فعالان اقتصادی در کشور و  همه مراکز تولیدی می‌خواهم فعالیت خود را بیشتر کنند چون این اتفاق برای همه دولت مردان و فعالان اقتصادی مسئولیت آور است و باید تلاش را مضاعف کرد.  

رییسی تاکید کرد: بدانیم بازار برای تولیدات ایران برای کشورهای همسایه و منطقه و آسیا روشن است و امروز باید تلاش کرد و این تلاش موجب افزایش اشتغال، تولید و صادرات می شود و با اقتصاد ایران کمک می کند و لازم است این بازار را که کشورهای متقابل راغب آن هستند فعال سازیم.وی خاطرنشان کرد:  با وجود تهدیدها و تحریم‌ها، اشتیاق کشورهای منطقه را به تولیدات ایران شاهد بودیم.