به گزارش اکوایران، بررسی پرونده ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی به پایان رسید که نماینده روسیه از عدم صدور قطعنامه به پایان رسید.

میخائیل اولیانوف، نماینده کرملین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و عضو روسی حاضر در مذاکرات وین، در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «بحث راستی‌آزمایی و نظارت در مورد ایران در نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایان رسید. هیچ قطعنامه یا تصمیمی در این خصوص از سوی هیئت مدیره وجود ندارد. فقط تبادل نظر انجام شد». 

این در حالی است که ساعاتی پیش از این خبرگزاری رویترز ادعا کرده بود که طرف‌های غربی قصد دارند اعضای شورای حکام را مجاب سازند که به جای قطعنامه، یک بیانیه انتقادی علیه تهران صادر کند.

photo_2022-09-14_16-27-01

پیش از این هم حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در رابطه با احتمال صدور قطعنامه شورای حکام آژانس گفت بود: «صدور بیانیه غیرسازنده در وین هیچ ثمری ندارد». امیرعبدالهیان در گفتگوی تلفنی با همتای عمانی‌اش با تأکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به روند گفت‌وگو و تبادل پیام برای رفع تحریم‌ها و با اشاره به تلاش همه طرف‌ها طی چند ماه گذشته، رمز رسیدن به نقطه مطلوب توافق در شرایط حاضر را  تمرکز ایالات متحده بر واقع بینی و نشان دادن داشتن اراده لازم برشمرد.

در همین شرایط نماینده ایالات متحده هم در جلسه شورای حکام در بیانیه‌ای درباره احیای توافق هسته‌ای با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران در به تعویق افتادن توافق در مذاکرات وین،‌ ادعا کرده: «ما آماده‌ایم فورا توافقی برای بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام انجام دهیم. چیزی که کم داریم، شریکی راغب و آماده در ایران است».