به گزارش اکوایران، وزیر امور خارجه ایالات متحده آخرین پاسخ ایران به پیشنهاد اروپایی برای احیای برجام را «گامی رو  به عقب» توصیف کرد.

بنا بر گزارش سی ان ان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت ایران با آخرین پاسخ خود به پیشنهاد توافق هسته ای «یک گام به عقب» برداشته و توافق در کوتاه مدت را «بعید» خواند.

بلینکن که در مکزیکوسیتی با خبرنگاران صحبت می کرد، در این رابطه گفت: «آنچه در طول یک هفته گذشته یا بیشتر در واکنش ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا دیده‌ایم، آشکارا یک گام به عقب است و چشم‌اندازی را برای توافق در کوتاه‌مدت، بعید می‌دانم».

در طول هفته های گذشته، ایالات متحده و ایران از طریق اتحادیه اروپا دیدگاههای خود را نسبت به پیشنهادی که توسط جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا برای احیای برجام ارائه شده بود، مبادله کردند. ایران پاسخ اولیه خود را در اواسط اگوست ارائه کرد. ایالات متحده حدود یک هفته بعد به آن پاسخ داد. اوایل ماه میلادی جاری، ایران آخرین پاسخ خود را ارسال کرد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آن را «غیرسازنده» خواند.

پیش از این یک مقام ارشد دولت آمریکا به سی ان ان  گفته بود ایران در آخرین پاسخ خود موضوع تحقیقات [ادعایی] ناظر هسته ای سازمان ملل در مورد آثار اورانیوم در سایت های اعلام نشده ایران را دوباره باز کرد. مقامات ایرانی بارها گفته‌اند که تحقیقات [ادعایی] آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از بازگشت به توافق باید کنار گذاشته شود. با این حال، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا ماه گذشته ادعا کرده بود که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا را -که توسط بورل به عنوان «متن نهایی» توصیف شده- بدون اینکه درخواستی در مورد تحقیقات مذکور داشته باشد، پذیرفته است.

بلینکن روز دوشنبه گفت که نمی‌تواند چارچوب زمانی برای امکانبازگشت مجدد به توافق هسته‌ای ایران پیش بینی کند و ادعا کرد ایران «مایل و یا قادر تیست به انجام آنچه برای دستیابی به توافق است«. بلینکن مدعی شد: «آنها به تلاش خود ادامه می دهند تا موضوعات غیرضروری را وارد مذاکره کنند که احتمال توافق را کمتر می کند. اما مطمئناً آنچه در هفته گذشته دیده‌ایم، یک گام به عقب و دور شدن از احتمال هر نوع توافق در کوتاه‌مدت است«.

مقامات آمریکایی قبلاً نسبت به آخرین تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای -که ایالات متحده در سال 2018 در دوران دولت ترامپ از آن خارج شد- ابراز خوش‌بینی کرده بودند، اما امیدها برای دستیابی به موفقیت همچنان کم‌رنگ شده است.

در همین شرایط، تایمز اسرائیل مدعی شده یک مقام ارشد اسرائیلی که به همراه یائیر لاپید، نخست وزیر این رژیم به آلمان سفر کرده، به این روزنامه گفته عموم اروپایی ها و آمریکایی ها می گویند برجامی وجود نخواهد داشت. این فرد بدون افشای نامش برجام را مرده توصیف کرده و گفته هیچ مذاکره ای با ایران وجود ندارد.