اکوایران- نیلوفر مولایی: سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) روز شنبه طی بیانیه ای بار دیگر با تکرار ادعاهای خود پیرامون مذاکرات هسته ای، تلاش کردند مسئولیت بن بست اخیر در روند توافق را بر عهده ایران بگذارند

 در این بیانیه آمده است: «در ماه ژوئن، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رأی اکثریت قاطع قطعنامه‌ای را تصویب کرده و از ایران خواست که اقدامات فوری برای پاسخ دادن به سوالات بی‌جواب آژانس انجام دهد. سه ماه بعد، طبق تأیید مدیرکل آژانس در جدیدترین گزارش خود، ایران هیچ گامی در این زمینه برنداشته است».

سه کشور اروپایی عضو برجام افزودند: «موضع ما روشن و استوار است. ایران باید به‌طور کامل و بدون تأخیر و با حسن نیت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. بر عهده ایران است که پاسخ‌های فنی موثقی را به سوالات آژانس درباره محل تمامی مواد هسته‌ای در قلمرو خود فراهم کند. برجام به هیچ شکلی نمی‌تواند برای رها شدن ایران از تعهدات الزام‌آور قانونی استفاده شود که برای رژیم جهانی عدم گسترش تسلیحات اتمی ضروری هستند».

در واکنش به این مسئله، ایران صدور این بیانیه را غیرسازنده و خلاف حسن نیت دانست و تاکید کرد؛« باعث تاسف است که سه کشور اروپایی با این بیانیه نسنجیده، گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته اند و بدیهی است در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسؤلیت نتایج آن را نیز بپذیرند.»

در این میان برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که صدور این بیانیه در آستانه نشست شورای حکام می تواند زمینه ساز صدور قطعنامه علیه ایران شود.

رمزگشایی از بیانیه تروئیکای اروپایی در آستانه نشست شورای حکام

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین المللی، در گفتگو با اقتصادنیوز، با بیان اینکه احتمالا بیانیه جدیدی  علیه ایران صادر نخواهد شد، گفت: «اروپایی ها به دنبال این هستند که با صدور بیانیه، به ایران هشدار بدهند که متن پیشنهادی اروپا را بپذیرد».  

 قطعنامه ای علیه ایران صادر نمی شود اما ...

به گفته بهشتی پور: «تروئیکای اروپایی با صدور این بیانیه گره مذاکرات را کورتر کردند و اخبار حاکی از آن است که در اجلاسیه آتی قطعنامه ای علیه ایران صادر نمی شود. آنان می دانند که صدور قطعنامه راه حلی برای حل مشکلات نیست و جز بیشتر کردن مشکل، کاربرد دیگری ندارد». 

ایران مراقب مستندسازی های حقوقی غرب علیه پرونده هسته ای باشد

وی ادامه داد: طرف ایرانی هم باید بدانند لحن این قطعنامه ها، چه ملایم باشد یا سخت، برگ به برگ آن پرونده سازی علیه کشور است و از نظر حقوقی مستندسازی می کنند. ما نباید اجازه بدهیم چنین قطعنامه هایی صادر شود و نهایت تلاش خود را بکنیم تا مانع از صدور آن شویم.

بهشتی پور با بیان آنکه احتمالا بیانیه جدیدی صادر نخواهد شد، افزود: آنان به دنبال این هستند که با صدور بیانیه، به ایران هشدار بدهند که متن پیشنهادی اروپا را بپذیرد.  شما متن بیانیه را می خوانید، مشاهده می کنید که نوشته است فعالیت هسته ای شما توجیه کننده یک فعالیت غیر نظامی نیست.

فردای احیای برجام؛ چالش‌های پیش روی توافق هسته‌ای ۲۰۲۲

آمریکا و اروپا به دنبال امتیازگیری از ایران هستند

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: همچنین ایران در حال حاضر، با توجه به همه اختلافاتی که با آژانس دارد اما، همه کنترل ها و نظارت های آژانس بر فعالیت های صلح آمیز وجود دارد. آنچه که اختلاف میان ایران و آژانس است، مربوط به فعالیت های سال 2003 است. اورانیومی که کشف شده در سال 2019 بوده اما، اصل فعالیت مربوط به سال 2003 به قبل است. بنابراین، فضا به سمت صدور قطعنامه پیش نخواهد رفت اما، به دنبال این هستند که با جو سازی امتیازاتی را که می خواهند از ایران بگیرند. 

وی ادامه داد: ایران امتیازات لازم را داده است و توپ در زمین آمریکاست. اگر آنان نگران فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران هستند، بهتر است تحریم ها را لغو کرده و آمریکا به برجام بازگردد تا زمینه برای توافق و کنترل ها در چارچوب برجام فراهم شود. 

ایران و آمریکا مجبورند که توافق کنند

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره احتمال تعویق مذاکرات گفت: راه حلی به جز مذاکرات وجود ندارد، ممکن است مذاکرات با اختلال و کندی رو به رو شود اما بعید است که به طور کلی متوقف شود. هر دو طرف به توافق نیاز دارند و مجبورند که توافق کنند.