به گزارش اکوایران، نخست‌وزیر اسرائیل ادعا کرد توافق هسته ای ایران بعید است امضا شود.

بنا بر گزارش روزنامه جرازلم‌پست، یایر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه، ساعاتی پیش از عزیمت به برلین به امید ایجاد موضع مشترک با آلمان در برابر جمهوری اسلامی ایران، در نشست هفتگی کابینه ادعا کرد نشانه‌های اولیه موفقیت کارزار اسرائیل برای خنثی کردن تلاش‌ها برای احیای توافق هسته ای 2015 ظاهر شده است. لاپید در این جلسه مدعی شده: «اسرائیل به همراه نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین و بنی گانتز، وزیر دفاع، در حال پیشبرد یک کارزار دیپلماتیک موفق برای توقف توافق هسته‌ای و جلوگیری از لغو تحریم‌ها علیه ایران است». او افزود: «هنوز راه درازی در پیش است، اما نشانه‌های دلگرم‌کننده وجود دارد».

اسرائیل با توافق اولیه امضا شده در سال 2015 بین تهران و شش قدرت جهانی شامل ایالات متحده، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا مخالفت کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 از این توافق خارج شد و جانشین او جو بایدن به دنبال احیای این توافق بوده است. اتحادیه اروپا در یک سال و نیم گذشته وظیفه هماهنگی مذاکرات غیرمستقیم برای رسیدن به این هدف را بر عهده داشته است.

مذاکرات هسته ای به واسطه عدم پذیرش درخواست ایران -برای پایان دادن به تحقیقات ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون منشا اورانیوم غنی شده در سایت های اعلام نشده- از سوی طرف‌های غربی به بن‌بست رسیده است. آژانس، علی‌رغم ارائه پاسخ از سوی تهران، از پایان دادن به این تحقیقات ادعایی خودداری کرده است. ایالات متحده و به همراه آلمان، فرانسه و بریتانیا از موضع آژانس حمایت کرده اند.

000000

لاپید در جلسه هفتگی دولت یکشنبه از تروئیکای اروپایی به واسطه «موضع سرسختانه آن‌ها در این مورد»تشکر کرد است. لاپید گفت: «دیروز کشورهای اروپایی عضو توافق علام کردند که توافق هسته‌ای با ایران در آینده نزدیک امضا نمی‌شود و پرونده‌های باز [ادعایی] آژانس در مورد ایران کنار گذاشته نمی‌شود«. او ادعا کرده: «در ماه‌های اخیر گفت‌وگوی محتاطانه و فشرده‌ای با آن‌ها داشتیم و اطلاعاتی به‌روز درباره فعالیت‌های ایران در سایت‌های هسته‌ای را به آنها ارائه کردیم».

لاپید در شرایطی این سخنان را اظهار کرده که روز گذشته تروئیکای اروپایی با انتشار بیانیه‌ای مشترک پیرامون تلاش‌ها برای احیای برجام ادعا کردند ایران فرصت مهم دیپلماتیکی را از دست داده و آن‌ها همچنان بر پاسخ‌گو بودن ایران نسبت به اتهامات پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مصر هستند.

تهران نیز با هشدار به طرف‌های اروپایی درباره «تأثیرپذیری از فضاسازی‌ طرف‌های ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بوده و اکنون نیز با همه توان به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند» افزود که این کشورهای اروپایی «در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسؤلیت نتایج آن را نیز بپذیرند».