به گزارش اکوایران، وزیر امورخارجه ایالات متحده مدعی شد آخرین واکنش تهران نسبت به پیشنهادی اروپایی احیای برجام «گامی رو به عقب» بوده است.

بنا بر گزارش یورونیوز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا آخرین پاسخ تهران به مذاکرات احیای برجام را «گامی به عقب» توصیف کرد. بلینکن که برای دیدار با همتایان اروپایی و همپیمانان آمریکا در ناتو به بروکسل سفر کرده، روز جمعه ۹ سپتامبر در پاسخ خبرنگاران مدعی شد: «در طول هفته‌های گذشته موفق شدیم برخی شکاف‌ها را پر کنیم و ایران از برخی خواسته‌های غیرمرتبط خود با برجام دست کشید».

 با این حال رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با اشاره به پاسخ‌ آخر تهران بر عدم آمادگی واشنگتن در تامین خواسته‌های ایران تاکید کرد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد: «ما تنها توافقی را امضا می‌کنیم که برای امنیت ملی‌مان مفید باشد.» در عین حال آقای بلینکن گفت که همچنان امیدهایی برای رسیدن به توافق احیای برجام وجود دارد هر چند آمریکا به‌دنبال توافق به هر قیمتی نیست.

بلینکن در شرایطی این سخنان را اظهار داشته که روز پنج‌شنبه، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته بود جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد مطمئن شود که «گزینه‌های در دسترس دیگری» هسته‌ای در صورت شکست مذاکرات برجام وجود دارد.

به گفته جان کربی، واشنگتن همچنان به تلاش برای احیای برجام ادامه می‌دهد، اما صبرش ابدی نیست. او گفته بود: «برای ما واضح است که هنوز اختلاف‌هایی وجود دارد و متاسفانه آنقدر که دوست داشتیم به توافق نزدیک نیستیم. او در ادامه ادعا کرده بود: «جو بایدن اگرچه تاکنون راه دیپلماسی را تشویق و دنبال کرده، اما به اعضای کابینه گفته است می‌خواهد اطمینان یابد که گزینه‌های در دسترس دیگر برای جلوگیری از ایران اتمی در صورت شکست مذاکرات وجود دارد».