بیش از سه سال از ممنوعیت واردات خودرو به کشور می گذرد اما همچنان پرونده این خودروها باز است.

در آخرین تحولات پیرامون بحث تعیین تکلیف خودروهای دپویی در گمرک، سعید محمد دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی به دنبال این است که خودروهای مانده در گمرک، در اختیار این سازمان قرار گیرد تا به کمک این خودروها چالش توسعه حمل و نقل عمومی در جزایر قشم و کیش بر طرف شود.

اظهارات محمدرضا لواسانی، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش نیز گویای علاقه دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد به خودروهای دپویی در گمرک است.

لواسانی می گوید مشکلات جزایر کیش و قشم توسط دبیر شورای عالی مناطق آزاد در شورای اداری هرمزگان طرح و رئیس‌جمهور بررسی این چالش‌ها در هیئت دولت را صادر کرد.

بر اساس صحبت های سرپرست مناطق آزاد کیش با پیگیری دبیر شورای عالی مناطق آزاد در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شد که این خودروها به مناطق آزاد تخصیص یابند و در صحن دولت به علت مشکل شکلی مصوبه به کمیسیون برگشت خورد تا مشکل آن حل شود و امیدواریم در جلسه‌ی آینده، تصویب شود.

در حالی صحبت از اختصاص این خودروها به مناطق آزاد مطرح و ظاهراً این واگذاری آنطور که لواسانی می گوید نهایی شده است که در این زمینه عبدالمجید اجتهادی رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان جمع‌‌‌آوری و فروش اموال تملیکی درخصوص آخرین اطلاعات از وضعیت عرضه خودروهای دپو شده سازمان اموال تملیکی عنوان کرد که شیوه‌نامه موردنیاز برای عرضه برخی کالاها و خودرو در سازمان، تنظیم شده که پس از تائید نهایی، اقدامات موردنیاز در خصوص آن انجام می‌شود. بر اساس صحبت های اجتهادی قرار است این خودروها از مسیر بورس کالا عرضه شده و بفروش برسد.

در حالی مناطق آزاد و سازمان اموال تملیکی مسیرهای خود را برای واگذاری خودرو پیشنهاد داده و پیش می برند که بخشی زیادی از این خودروها دارای مالک است اما به دلیل ممنوعیت و تخلف شرکت های وارد کننده امکان ترخیص و تحویل آنها وجود نداشته است.

طی دورانی که واردات خودرو آزاد بود متقاضیان با مراجعه به نمایندگی ها اقدام به ثبت نام می کردند و خودروهای خود را در موعد مقرر تحویل می گرفتند اما ممنوعیت ناگهانی واردات این روند را مختل کرد. بنابراین بخشی از این خودروها مالک دارد اما به دلیل ممنوعیت واردات، تخلف و تعلل شرکت های وارد کننده این خودروها در گمرک مانده و شاهد هستیم که سازمان مناطق آزاد و اموال تملیکی مشغول طناب کشی هستند تا بتوانند این خودروها یا منافع حاصل از آنها را در اختیار بگیرند.