شامگاه دیروز خودروسازی سایپا به طور ناگهانی شاهد جا به جایی جواد سلیمانی با محمدعلی تیموری بود تا دولت سیزدهم اولین تغییر جدی در مدیریت خودروسازی را رقم بزند.

جا به جایی مدیران خودرویی با تغییر دولت ها امری معمول است اما به نظر می رسید دولت سیزدهم قصد دارد این روال را عوض کند اتفاقی که البته نیفتاد و فاطمی امین بعد از 140 روز زیر حکم اخراج جواد سلیمانی را امضا کرد. برخی کارشناسان معتقد بودند دولت سیزدهم قصدی برای جا به جایی در مدیریت خودروسازی ندارد و برخی از کارشناسان نیز بر این نکته تاکید می کردند که اگر تا کنون فاطمی امین دست به ترکیب مدیریتی دو خودروساز بزرگ کشور نزده بیش از آنکه ریشه در اعتماد به نحوی مدیریت جواد سلیمانی و فرشاد مقیمی داشته باشد، به دلیل پیدا نکردن جایگزین برای آنها اتفاق افتاده است.

حدود یک ماه پیش اخباری در ارتباط با تغییر مدیریت در سطح کلان ایران خودرو مطرح شد. براساس چارت جدید وزارت صمت قرار بود فرشاد مقیمی از ایران خودرو برود و به عنوان معاون حمل و نقل در وزارت صمت مشغول به کار شود. این اتفاق به رغم سر و صدای زیادی که به پا کرد اما تا کنون نیفتاده است. پیدا نکردن مدیر هم سو با تفکر حاکم بر وزارت صمت را شاید بتوان اصلی ترین دلیل برای تداوم ماندگاری مقیمی در کیلومتر 14 جاده مخصوص قلمداد کرد.

اما برخلاف ایران خودرو به نظر می رسید خودروسازی سایپا به نوعی جزیره ثبات مدیریتی برای سلیمانی محسوب می شود اینطور به نظر می رسید که جواد سلیمانی به نوعی با فاطمی امین برای ادامه حضور در راس مدیریت این شرکت خودروساز به توافق رسیده است. این گمانه بعد از مصاحبه ای که چندی پیش سلیمانی با روزنامه ایران انجام داد و در آن به دولت قبل بابت مدیریت بازار خودرو تاخت بیش از پیش قوت گرفت. اما تغییر ناگهانی سکاندار اصلی مدیریت سایپا نشان داد دولت سیزدهم نیز در مسیر دولت های پیشین حرکت می کند و بعد از تغییر سلیمانی تغییر مقیمی نیز در صورتی که فرد همسو با نظرات فاطمی امین پیدا شود در کوتاه ترین زمان ممکن کلید خواهد خورد.

اما جواد سلیمانی که بود و چه کرد؟     

جواد سلیمانی دوازدهمین مدیرعامل ایران خودرو بعد از انقلاب بود. سلیمانی در آخرین روز دی ماه 97 جایگزین محمدرضا سروش شد. سلیمانی بیشتر سبقه مدیریت در شرکت رقیب سایپا یعنی ایران خودرو رو داشت و قرار گرفتنش در راس هرم مدیریتی سایپا به نوعی بحث برانگیز بود. اما به هر روی این مدیر خودرویی نزدیک به 3 سال سکان هدایت دومین خودروساز بزرگ خاورمیانه را در دست داشت. در دوره مدیریت سلیمانی اتفاق های زیادی روی داد اما در میان آنها بی تردید خروج پراید از خط تولید سایپا عمده ترین دستاورد مدیر پیشین سایپا محسوب می شد.

پایان دادن به تولید پراید در حالی اتفاق افتاد که مدیران پیشین سایپا نیز بارها وعده خروج پراید را داده بودند اما در عمل این کار را انجام ندادند. برخی از کارشناسان معتقد بودند آنچه سبب شد پراید از خط تولید سایپا خارج شود نه عزم جواد سلیمانی که ارتقای استانداردهای خودرویی بود. استانداردهایی که دیگر پراید نمی توانست انها را پاس کند. آنها تاکید می کردند که پراید لقب ارابه مرگ را یدک می کشید  و هر فردی نیز جای جواد سلیمانی بود مجبور بود پراید را از خط تولید خارج کند. این منتقدان صحبت های رییس پلیس وقت راهنمایی و رانندگان مبنی بر جلوگیری از شماره گذاری پراید را به عنوان شاهد مثال مطرح می کنند. اما چه موافق شجاعت سلیمانی در خارج کردن پراید از خط تولید باشیم و چه این اقدام را یک اقدام از روی ناچاری قلمداد کنیم سکه خروج پراید از خط تولید در دوره سلیمانی ضرب شد. از دیگر دستاوردهای دوران مدیریت جواد سلیمانی در سایپا می توان به تولید انبوه شاهین به عنوان اولین محصول روی پلتفرم SP100  می توان اشاره کرد. پلتفرمی که استارت ساختش در دوره سعید مدنی زده شد اما نزدیک به یک دهه طول کشید تا محصولش در خطوط تولید سایپا رویت شود.

سر و سامان دادن به آوار تعهدات موقت سایپا نیز در دوران مدیریت سلیمانی اتفاق افتاد. خروج ناگهانی شرکای بین المللی سایپا به واسطه تحریم ها، پیش فروشهای دستوری باعث شد زمانی که سلیمانی سکان هدایت سایپا را در دست بگیرد این خودروساز با انبوه معوقات روبرو باشد اما سلیمانی توانست به آنها سر و سامان دهد. حال می توان گفت حال سایپا از روزی که سلیمانی وارد آن شد تا دیروز که از آن خارج شد بهتر است. هر چند در دوره مدیریت سلیمانی همراهی با سیاست های اشتباه قیمت گذاری دستوری و عمل کردن در قامت یک مدیریت دولتی خودروسازی نیز ثبت شد.

جانشین سلیمانی با سابقه قطعه سازی

محمدعلی تیموری که با تصمیم هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا به عنوان مدیرعامل این گروه صنعتی منصوب شده است، دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی در رشته مدیریت صنعتی و دارای کارشناسی ارشد MBA است.

مدیرعمل جدید سایپا سابقه ۲۵ سال حضور در دو خودروساز بزرگ کشور را دارد. سلیمانی در سال ۷۵ در گروه صنعتی ایران‌خودرو در بخش مدیریت نوین با اجرای استقرار سیستم‌های کیفیت با رویکرد کاهش قیمت، تحویل به موقع و بهره‌وری فعالیت خود را آغاز کرد. سپس عناوینی همچون معاونت کیفیت مگاموتور سایپا، مدیرعاملی/ هیئت مدیره در شرکت‌های گروه سایپا، موتورسازی، گیربکس‌سازی، اکسل‌سازی و قطعه‌سازی، خدمات پس از فروش را در کارنامه فعالیت صنعتی خود ثبت کرد. راه‌اندازی کارخانه‌های موتور و گیربکس و قطعات صادراتی با استانداردهای روز دنیا، از دیگر فعالیت‌های محمدعلی تیموری ذکر شده است. مدیر عامل جدید گروه خودروسازی سایپا، عضویت موظف هیات مدیره و قائم مقامی مدیرعامل در شرکت‌های خدمات فنی رنا و رادیاتور ایران، مدیرعاملی و عضویت هیات مدیره شرکت دقت خودرو، عضویت هیات مدیره شرکت‌های گروه ایپاکو و عضویت هیات مدیره چند شرکت‌ قطعه‌سازی خودرو را در کارنامه اجرائی و مدیریتی خود دارد.