معاون سازمان امور مالیاتی گفت : براساس قانون جدید از خودروسازان، شرکت های مونتاژ کننده داخلی و واردکنندگان خودرو در نخستین انتقال به خریداران مالیات دریافت می‌شود.

پیش تر شرکت های خودروساز بابت واگذاری خودرو به مشتریان مالیاتی پرداخت نمی کردند اما حال بر اساس قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب دوم خرداد ماه ۱۴۰۰ از تاریخ ۱۳ دیماه امسال و بر اساس تبصره ۲ ماده ۳۰ قانون مذکور، اولین انتقال خودرو از شرکت های خودروساز، مونتاژ کنندکاران داخلی و واردکنندگان به خریداران مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده می‌شود.

آن طور که محمد مسیحی می گوید میزان این مالیات برای محصولات تولید داخل و همچنین خودروهای مونتاژی یک درصد تعیین شده و شرکت های وارد کننده نیز موظف هستند دو درصد از قیمت خودروی واگذار شده در قالب این مالیات پرداخت کنند.

در شرایط حاضر که واردات خودرو ممنوع است پرداخت این مالیات از سوی شرکت های وارد کننده به نوعی منتفی است اما دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین خودروسازان بخش خصوصی که مشغول مونتاژ خودرو هستند باید یک درصد از قیمت پایه خودروی فروخته شده را تحت عنوان مالیات یاد شده به حساب دولت واریز کنند.

به طور مثال در حال حاضر قیمت پایه پژو ۲۰۶ تیپ دو در کارخانه حدود ۱۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است با توجه به این قانون جدید ایران خودرو موظف است به ازای فروش هر دستگاه از این خودرو حدود یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان به حساب دولت واریز کند. همین مالیات برای یک دستگاه تیبا صندوق دار نیز حول و حوش یک میلیون تومان براورد می شود. در حال حاضر قیمت پایه تیبا صندوقدار در مبدا حدود ۱۰۰ میلیون تومان است.

با توجه به بنیه مالی ضعیف شرکت های خودروساز اخذ این مالیات نیز فشار مضاعفی را به این شرکت ها تحمیل می کند.