گزارش کیفی خودروها به صورت ماهانه توسط وزارت صمت منتشر می شود. براساس این گزارش 33 خودرو در دومین ماه از فصل پاییز مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتند.

گزارش آبان ماه به نسبت ماه پیش از آن شاهد حذف و اضافه هایی خودرویی بود.در دومین ماه از فصل پاییز سال جاری در حالی‌که آریزو 5 توربو، پژو 207 با گیربکس اتوماتیک، ساینا تولیدی پارس خودرو و ساینا S نسبت گزارش کیفی مهرماه از گزارش یاد شده حذف شدند، اما چهار خودروی تیگو 5، MVM X33S، شاهین،  کوییک اتوماتیک به لیست کیفی آبان ماه اضافه شدند.  

در میان 33 محصول مورد بررسی دو خودروی دنا پلاس توربو با گیربکس اتوماتیک محصول ایران‌خودرو و دیگنیتی محصول گروه بهمن توانسته‌اند ۵ ستاره کیفی را به سینه بزنند. 9 محصول نیز توانسته‌اند در آبان ماه ۴ ستاره کیفی را کسب کنند. 21 محصول نیز از میان 33 خودرویی که طی دومین ماه از فصل پاییز امسال مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند، سه ‌ستاره کیفی را از آن خود کرده‌اند. MVM 33 S تنها خودروی دو ستاره در گزارش کیفی یاد شده است.

در این گزارش پنج کلاس قیمتی وجود دارد و خودروها بر اساس این کلاس های قیمتی تقسیم می شوند.

کیفیت خودرو

طبق گزارش منتشره در آبان ماه همچنان در کلاس قیمتی یک تنها نام تیگو۷ به چشم می‌خورد که سه ستاره کیفی دارد. در دسته قیمتی دو نیز با هشت خودرو روبه‌رو هستیم که همه آنها را چینی‌های مونتاژی تشکیل می‌دهند. در این کلاس خودرویی محصولات خودروسازان خصوصی به نوعی دست بالا را دارند. 

دیگنیتی توانسته ۵ ستاره کیفی را کسب کند. هایما در مدل S7 محصول ایران‌خودرو توانسته چهار ستاره کیفی به دست بیاورد و باقی اعضا به جز MVM X 33 S‌ که دو ستاره کیفی را بر سینه دارد مانند گزارش پیشین سه ستاره باقی مانده‌اند. جک، در مدل‌های S5 و S3 جزو سه ستاره‌های این کلاس قیمتی حساب می‌شود.

همچنین تیگو 5 و آریزو ۶ نیز خودروهایی هستند که در خطوط تولید مدیران خودرو مونتاژ می‌شوند، توانسته‌اند سه ستاره کیفی در دومین گزارش فصل پاییز کسب کنند. SWM G01 محصول سیف خودرو نیز ‌مانند گزارش مهرماه امسال توانسته سه ستاره کیفی خود را در گزارش آبان ماه حفظ کند. کلاس قیمتی سه تنها میزبان MVM X 22 است. این خودرو سه ستاره کیفی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

حال به سراغ دسته قیمتی چهار می‌رویم، دسته‌ای که در قرق محصولات ایران‌خودرو قرار دارد و تنها مهمان ناخوانده این دسته قیمتی، شاهین است که از آبان ماه به این کلاس قیمتی اضافه شده است. در این کلاس قیمتی دنا پلاس توربوشارژ با گیربکس اتوماتیک به عنوان یکی از دو خودروی پنج‌ستاره کشور، صدرنشین این کلاس قیمتی به شمار می‌رود. این کلاس پنج خودروی چهار ستاره را نیز در خود جای داده که شامل شاهین محصول نوبرانه سایپا، پژو ۲۰۷ با سقف پانوراما، پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی، دنا پلاس و تارا محصول نوبرانه ایران‌خودرویی‌ها می‌شود. پژو ۲۰۶، دنا، رانا پلاس، پژو پارس (تولیدی در سایت‌های مازندران، خراسان، کرمانشاه و فارس)، سورن پلاس و سمند محصول ایران خودروی تبریز نیز اعضای سه ستاره این گروه به شمار می‌روند. آنها نیز افت‌و‌خیزی در ستاره‌بندی‌شان طی آبان ماه نسبت به مهرماه امسال ندیدند.

در نهایت اما کلاس قیمتی پنج نیز هشت محصول را در خود جای داده است که همه به سایپا و پارس‌خودرو تعلق دارند. این گروه در گزارش مهرماه 9 محصول را شامل می‌شد بنابراین اعضای این کلاس قیمتی در آبان ماه شامل تیبا ۲، کوییک، کوییکS ، کوییک R، کوییک پارس خودرو، ساینا کاشان، تیبا صندوقدار و کوییک با گیربکس اتوماتیک می شود. در میان محصولات یاد شده کوییک و کوییک S و کوییک پارس خودرو توانسته اند 4 ستاره کیفی را کسب کنند. پنج محصول باقیمانده دیگر نیز همانند گزارش اولین ماه از فصل پاییز 1400 همچنان سه ستاره کیفی را به سینه دارند.