ایجاد سایت های خودروی در سایر کشورها ایده ای بود که در دولت نهم مورد توجه قرار گرفت. ایران خودرو و سایپا در آن زمان و به نوعی با دستور محمود احمدی نژاد رییس جمهور وقت اقدام به احداث خطوط تولید خود در کشورهای سویه، عراق، سنگال و آذربایجان کردند.

در همان زمان هم احداث خطوط تولید در سایر کشورها با انتقادات زیادی روبرو بود و برخی کارشناسان احداث این خطو تولید را هدر دادن سرمایه می دانستند.

با این حال خودروسازان به ناچار و با صرف هزینه های زیاد برای مدتی خطوط تولید خود را در این کشورها فعال نگه داشتند.

اما به تدریج چراغ تولید در برخی از این خطوط تولید مانند عراق، سوریه و سنگال به خاموش شد. خطوط تولید خودروسازان در عراق و سوریه به دلیل شرایط حاکم بر این کشورها متوقف شد.

در این مدت تنها خط تولید ایران خودرو در آذربایجان به صورت کج دار و مریز فعال بود.

حال اما رضا فاطمی امین وزیر صمت دولت سیزدهم در گفت و گو با «ایرنا» خبر از فعال شدن دوباره سایت های خودرویی در کشورهای دیگر می دهد.

به اعتقاد فاطمی امین چنانچه خودروسازان بخواهند در افق 1404 صادرات یک میلیون دستگاه از محصولات تولیدی خود را محقق کنند ، راه‌اندازی و توسعه خطوط تولید خودرو در خارج از کشور یکی از الزامات و راهکارها است.

به نظر می رسد دولت سیزدهم هم در مسیر دولت نهم قرار دارد و ایده راه اندازی مجدد خطوط تولید خودروسازان در کشورهای دیگر را در سر می پرواند.

البته ایده دولت سیزدهم برای تولید خودرو در کشورهای دیگر استفاده از ظرفیت عضویت آن کشورها در برخی از اتحادیه‌ها است. فاطمین امین به دنبال این است تا با تولید خودرو در کشورهای یاد شده خودروسازان بتوانند محصولات خود را به سایر کشورهای عضو اتحادیه مانند اتحادیه عرب یا اتحادیه آفریقا صادر کنند. این ایده با توجه به محصولات خودروسازان بلند پروازانه به نظر می رسد.

چندی پیش فاطمی امین در سفر به سوریه مذاکراتی مبنی بر از سرگیری تولید خودرو در خاک سوریه را با مقامات سوری انجام داد.

 سوری ها به دلیل شرایط حاکم بر اقتصادشان همانند سیاست گذار کلان برای مدیریت منابع ارزی ورود هر گونه خودرو به CKD و CBU را ممنوع کردند. ممنوعیت ورود خودرو  به صورت CKD کار خودروسازان را برای فعال کردن مجدد خطوط تولیدشان در این کشور عربی سخت کرده است.

اما با توجه به صحبت هایی که در آن زمان فاطمی امین داشت و همچنین صحبت اخیر او به نظر می رسد مشکل خودروسازان برای صادرات قطعه و تولید به این کشور مرتفع شده است.

بر اساس اخبار رسیده هفته گذشته با تمدید کنوانسیون معافیت گمرکی از سوی دولت سنگال، اقدامات لازم برای فعال‌سازی مجدد سایت تولیدی ایران خودرو در این کشور موسوم به «سنیران‌اتو»، انجام و در نهایت منجر به تولید و عرضه محصولات این خودروساز ایرانی به بازار سنگال شد.

اکنون و با وجود محدودیت‌های بین‌المللی،‌ تلاش‌های ایران‌خودرو برای احیای این سایت به ثمر نشسته،‌ به‌طوری که‌ حمل و ارسال محموله‌های سفارش‌گذاری شده از سوی طرف سنگالی انجام شده و مونتاژ و عرضه سمند تاکسی آغاز شده است.