بررسی آمارهای منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس نشان می دهد سه خودروساز بزرگ کشور در آبان ماه سال جاری بیش از هزار و 900 میلیارد تومان از درآمد خود را به دلیل مخالفت رییس جمهور با اعمال قیمت های جدید از دست دادند. خودروسازان در مجموع حدود 9 هزار و 350 میلیارد تومان درآمد در صورت های مالی خود ثبت کردند. این در حالیست که اجازه اعمال قیمت های جدید می توانست درآمد آنها را تا حدود 11 هزار و 300 میلیارد تومان افزایش دهد.

اواسط آبان ماه شرکت های خودروساز توانستند مجوز افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را اخذ کنند این مجوز به خودروسازان امکان می داد آن را روی محصولاتی که از ابتدای آبان ماه زمان تحویل آنها فرا می رسید اعمال کنند. اما این دستور به صورت غیر مترقبه از سوی ابراهیم رییسی لغو شد. لغو افزایش قیمت خودرو در کارخانه سبب شد تا شرکت های خودروساز آبان ماه نیز همچنان محصولات خود را با قیمت های قدیم عرضه کنند. اما سرانجام نیمه آذر اجازه اعمال قیمت های جدید به خودروسازان داده شد. بر اساس مجوز جدید آنها می توانستند قیمت محصولات تولیدی خود را از ابتدای آذر بروز رسانی کنند. اما تعلل یک ماهه در اعمال قیمت های جدیدی در مبدا چه تاثیری روی وضعیت مالی خودروسازان گذاشت؟

ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در هشتمین ماه از سال جاری در مجموع نزدیک به 65 هزار و 200 دستگاه از انواع محصولات خود را برای مشتریان فاکتور کردند. چنانچه این تعداد خودرو را بر درآمد آنها تقسیم کنیم. به طور متوسط هر دستگاه خودرو حدود 143 میلیون و 400 هزار تومان به مشتریان فروخته است. اما چنانچه خودروسازان می توانستند قیمت های جدید را از ابتدای آبان ماه اعمال کنند هر دستگاه خودرو به طور میانگین با قیمتی حول و حوش 173 میلیون تومان فاکتور می شد.

بنابراین تعلل در اعمال قیمت های جدید سبب شد خودروسازان به طور متوسط روی هر دستگاه خودرو 30 میلیون تومان زیان کنند.

از مجموع بیش از هزار و 900 میلیارد تومانی که از جیب خودروسازان کسر شد حدود هزار و 300 میلیارد تومان آن سهم ایران خودرو بود. نارنجی های جاده مخصوص در جایگاه دوم ضرر فروش خودرو با قیمت های قدیم قرار گرفتند و بیش از 466 میلیارد تومان از درآمدهای خود را از دست دادند. پارس خودرو نیز به عنوان سومین خودروساز کشور حدود 142 میلیارد و 500 میلیون تومان از محل تعلل در اعمال قیمت های جدید زیان دیدند.