دو هفته از لغو افزایش قیمت کارخانه ای خودرو توسط رییس جمهور گذشت اما همچنان خبری از بازگشت مجوز افزایش قیمت نیست.

رضا فاطمی امین وزیر صمت 22 آبان ماه خبر از تعیین قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار دارد و به فاصله دو روز مجید عشقی رییس سازمان بورس اعلام کرد که احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی جلسه های جداگانه ای با ابراهیم رییسی رییس جمهور و فاطمی امین وزیر صمت حول محور اصلاح قیمت خودرو در مبدا برگزار کرده است اما همچنان خبری از بررسی قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار نیست.

ستاد تنظیم بازار که به تازگی محمد مخبر معاون اول رییس جمهور  را به عنوان رییس در جلسه های خود می بیند هر چهارشنبه تشکیل و پیرامون موضوع های مرتبط با بازارها تصمیم گیری می کند.

پیش از برگزاری چهارشنبه گذشته منابع آگاه خبر از برگزاری جلسه میان خودروسازان و وزیر صمت دادند. این منابع گفتند درصدهای که پیش تر  اعلام شده  بود و اعمالشان با وتوی رییس جمهور متوقف شد مورد توافق قرار گرفته به احتمال زیاد قیمت خودرو در جلسه چهارشنبه ستاد تنظیم بازار مطرح و مصوب می شود.

اما جلسه ستاد تنظیم بازار برگزار شد در این جلسه مسائلی مانند وضعیت تامین و توزیع مرغ، تخم مرغ و مواد لبنی مطرح و تصمیم گیری شد اما خبری از مصوبه اصلاح قیمت خودرو نشد.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرد ایران خودرویی ها حول و حوش هزار میلیارد تومان زیان را به دلیل لغو افزایش قیمت توسط رییس جمهور و تعلل در اصلاح قیمت در ستاد تنظیم بازار متحمل شدند.

نعمت بخش پیش بینی کرد چنانچه تا پایان آذرماه این مساله تعیین تکلیف نشود ایران خودرویی ها حداقل هزار میلیارد تومان دیگر زیان را به خود خواهند دید.

از زمان لغو افزایش قیمت توسط رییس جمهور تا کنون چند تن از نمایندگان مجلس در مصاحبه هایی جداگانه تاکید کرده اند که خودروسازان به دنبال دریافت مجوز افزایش قیمت خودرو هستند این در حالیست که باید آنها ابتدا به اصلاح ساختار و تعدیل هزینه های سربار خود اقدام کنند. تاکید نمایندگان این است که افزایش قیمت کارخانه ای خودرو تنها مسیر پیش روی خودروسازان برای جبران زیان نیست و نباید هزینه بی تدبیری مدیران خودروساز را از جیب مصرف کنندگان پرداخت کرد.

با توجه به این قبیل اظهارات به نظر می رسد اختلاف هایی در ارتباط با اصلاح قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار وجود دارد و کلان دولت در این ارتباط به جمع بندی نرسیده است.