بر اساس اعلام سخنگوی گمرک تا پایان مهرماه 1400 در مجموع صادرات حدود 58 میلیون و 400 هزار دلاری خودرو و لوازم یدکی محقق شده است.

روح الله لطیفی گفت: طی هفت ماهه نخست امسال، از مجموع 58 میلیون و 400 هزار دلار خودرو و لوازم یدکی صادر شده بیش از هفت میلیون و 217هزار دلار آن مربوط به صادرات انواع خودرو بوده است.

این مقام مسئول در گمرک افزود : این میزان صادرات خودرو به 12کشور دنیا انجام شده است.

اما بیشترین خودروهای صادر شده به کدام مقاصد بارگیری شدند؟

سخنگوی گمرک می گوید: از مجموع خودروی صادر شده سهم خودروهای بنزین سوز حدود دو میلیون و 200 هزار دلار بوده است. در میان کشورها آذربایجان با واردات حدود یک میلیون دلار خودرو در صدر قرار دارد و عراق نیز در جایگاه دوم است. نکته قابل توجه این است که سوریه جایی در برنامه صادراتی خودروسازان طی مدت زمان یاد شده نداشته که این مساله به نوعی ممنوعیت واردات خودرو به این کشور عربی را تایید می کند.  

همچنین در این مدت صادرات خودرو دیزلی و نیمه دیزلی نیز به نوعی در دستورکار قرار داشت.

لطیفی در زمینه صادرات این خودروها می گوید: در بازه زمانی یاد شده در مجموع حدود چهار میلیون و 800 هزار دلار خودروی نیمه دیزلی و دیزلیِ صادر شده است. بخش عمده ای از این خودروها به مقصد عراق بارگیری شدند هر چند که نام کشورهای تایوان و روسیه نیز در لیست مقاصد صادراتی برای خودروهای دیزلی و نیمه دیزلی دیده می شود.

لطیفی افزود: حدود 825هزار دلار خودروهای حمل کالا  و متفرقه نیز توسط ونزوئلا و کویت از کشورمان خریداری شد. که این ارتباط ونزوئلا دست بالا را دارد.

سخنگوی گمرک در خصوص صادرات لوازم یدکی خودرو رو نیز توضیح داد: در هفت ماه نخست امسال 51میلیون و 190هزار و 468دلار لوازم یدکی خودرو صادر شد.

این میزان صادرات خودرو و قطعه در حالی در بازه 7 ماهه امسال محقق شده است که هفته گذشته نمایندگان مجلس در راستای اصلاح ایرادهای شورای نگهبان در ارتباط با طرح ساماندهی صنعت خودرو، مصوب کردند واردات خودرو به کمک ارز حاصل از صادرات خودرو و قطعات خودرو امکان پذیر باشد.

حال اگر قرار باشد با ارز حاصل از صادرات خودرو و قطعه طی 7 ماهه ابتدایی سال جاری خودرو به کشور وارد شود چنانچه قیمت هر خودروی وارداتی به طور متوسط 30 هزار دلار در نظر گرفته شود.

در بازه زمانی یاد شده در مجموع امکان واردات حدود هزار و 900 دستگاه خودرو فراهم می شد. به عبارت دیگر هر ماه حدود 270 دستگاه خودرو به بازار کشور وارد می شد.

در شرایطی که نمایندگان مجلس بعد از تصویب طرح یاد شده تلاش کردند تا این مسیر را برداشتن قفل ممنوعیت از در واردات خودرو به کشور نشان دهند اما به نظر می رسد با این میزان صادرات نمی توان امیدوار بود که خودروی چندانی وارد شود و این اتفاق به آن معناست که ایجاد رقابت در بازار و کاهش قیمت ها از این مسیر محقق نمی شود.