درحالی که کمیسیون اصل نود مجلس بر مرجوع شدن خودروهای وارداتی که ثبت سفارش معتبری ندارند تاکید کرده  اما گمرک بر خلاف نظر اعضای کمیسیون اصل نود پیش نویس ترخیص خودروهای رسوبی را تنظیم کرده است.

به گزارش تسنیم، اخیرا اعلام شد که وزیر اقتصاد  موضوع ترخیص خودروهای رسوبی را به گمرک سپرد و پس از بررسی‌های لازم، پیش نویس مصوبه‌ای را در خصوص خودرو‌هایی که قبل از ممنوعیت به بنادر و گمرکات رسیدند تنظیم شده که هم اکنون در حال طی مراحل در سازمان‌ها و مراجع مربوط است تا پیش نویس را تایید کنند و پس از آن در کمیسیون‌های مختلف مطرح و سپس به هیئت وزیران برود که اگر هیئت وزیران آن را تصویب و ابلاغ کند، که در این صورت طبق اعلام گمرک شاهد ترخیص خودرو‌های باقیمانده در بنادر و گمرکات خواهیم بود.

سوم آبان ماه سال جاری مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک، در مورد دو هزار و 249 دستگاه خودروی خارجی مانده در گمرکات و سازمان اموال تملیکی به وزیر اقتصاد نامه نوشت. بر اساس اطلاعات درج شده در نامه یاد شده در مجموع 12 هزار و 261 دستگاه خودرو به دنبال ممنوعیت واردات در کمرگات کشور دپو شدند که از این تعداد بیش از 10 هزار دستگاه خودرو با توجه به مصوبه دولت دوازدهم امکان ترخیص پیدا کردند. 

هشتم آبان نیز ابراهیم رییسی رییس جمهور در دیدار با مجمع نمایندگان استان تهران با توجه به درخواست تعدادی از نمایندگان درباره تعیین تکلیف خودروهای دپویی به رییس دفتر خود دستور پیگیری داد.  

در نامه معاون فنی گمرک به خاندوزی آمده است  با توجه به مصوبۀ هیأت وزیران در سال 98 و استنباط وزارت صنعت، معدن و تجارت از مصوبۀ صادره، ثبت سفارش برای خودروهایی که قبل از ممنوعیت واردات خودرو به کشور رسیده بودند صادر نشد بنابراین امکان اظهار، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص این خودروهای سواری میسر نشد. براساس اظهارات ارونقی برای این خودروها اظهارنامه متروکه تنظیم و در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قرار گرفته است.

در این پیش نویس بر صدور ثبت سفارش برای خودرو‌هایی که قبل از 16 دی 97 به بنادر و گمرکات رسیده تصریح شده است یعنی اگر مالکان خودرو‌ها دارای قبض انبار قبل از 16 دی 1397 باشند وزارت صمت در یک پیش نویس موظف شده که به صدور ثبت سفارش اقدام کند ضمن اینکه برای سایر خودرو‌ها هم تمدید ثبت سفارش صورت می‌گیرد و با اظهار منشا ارز این خودرو‌ها به بانک مرکزی، تشریفات لازم در خصوص کد رهگیری بانک انجام می‌شود و به محض صدور کد رهگیری بانک و اخذ و ارائه مجوز‌های قانونی از جمله استاندارد، این خودرو‌ها از گمرک ترخیص خواهد شد.

با توجه به مصوبه هفته گذشته مجلس در ارتباط با بحث واردات خودرو از مسیر صادرات پیش بینی می شود این تعداد خودروی مانده در گمرک امکان ترخیص پیدا کنند مگر اینکه اعضای کمیسیون اصل نود بر تصمیم خود اصرار داشته باشند