رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: قیمت کارخانه ای خودرو افزایش می یابد. 

مجید عشقی در یکی از بخش های خبری تلویزیون اعلام کرد قیمت کارخانه ای خودرو تا حد منطقی که مانع زیان دیدن خودروسازان شود، افزایش خواهد یافت.

عشقی معتقد است روش فعلی قیمت گذاری و فروش خودرو تقریباً مورد قبول هیچکس نیست، نه خودروساز، نه مصرف کننده و نه دولت واز این وضعیت هیچکس منفعت نمی‌برند.

در شرایطی بحث افزایش قیمت خودرو مطرح می شود که حدود 40 روز از بازه زمانی تعیین شده برای اعلام قیمت توسط شورای رقابت می گذرد اما همچنان خودروسازان منتظر هستند. 

مهرماه سال جاری محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش قیمت کارخانه خودرو خبر داد اما به فاصله کوتاهی نقل قول منتشر شده از خود را تکذیب کرد.

بررسی اطلاعات منتشره شده توسط شرکت های خودروساز نشان می دهد بخش عمده ای از محصولات تولیدی خودروسازان با زیان تولید می شود همین اتفاق سبب شده تا خودروسازان تولید خود را به نوعی مدیریت کرده و به جای تولید محصولات زیان ده تمرکز خود را روی محصولاتی قرار دهند که یا از تولید آنها سود به حساب خود واریز می کنند یا اینکه زیان کمتری می بینند.

اما حالا صحبت های رییس سازمان بورس نشان می دهد که قرار است تغییراتی در ساز وکار قیمتی خودرو در کارخانه ایجاد شود و قیمت ها به گونه ای افزایش پیدا کند که دیگر خودروسازان زیان نبینند.

به نظر می رسد شایعات مطرح شده در ارتباط با حذف شورای رقابت از پروسه قیمت گذاری خودرو به تدریج رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت. اما هنوز مشخص نیست کدام سازمان یا ارگان جایگزین آن خواهد شد. سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین سازمان حسابرسی به عنوان گزینه های جایگزینی شورای رقابت یاد می شود. البته چنانچه قرار باشد سازمان حسابرسی به جای شورای رقابت بنشیند با توجه به وظایف تعریف شده سازمان حسابرسی نیاز هست که بحث قیمت گذاری خودرو از سوی وزارت اقتصاد و دارایی به لیست فعالیت های این سازمان اضافه شود.

اما به هر صورت افزایش قیمت کارخانه خودرو را باید نهایی دانست اما ساز و کار این افزایش قیمت هنوز مشخص نیست.