مشتریان خودروهای جدید برای برخی از آپشن هزینه های سنگینی  پرداخت می کنند این در شرایطی است که همه آپشن ها و امکانات جدید نصب شده روی خودروها به یک اندازه مفید و کاربردی نیستند.

سایپانیوز در گزارشی که در این ارتباط منتشر کرده به بررسی 8 آپشنی که در خودروهای جدید وجود دارد اما چندان کارایی ندارد، پرداخته است.

اولین مورد از این دست آپشن ها،‌ سامانه کمک به راننده است. این آپشن کمک می کند تا خودرو همواره بین خطوط حرکت کند. در سامانه های جدید پا را از این نیز فراتر گذاشته اند و کنترل فرمان از اختیار راننده خارج می شود و داده های رسیده از سنسور و دوربین حکم می کند که فرمان خودرو بدون اختیار راننده تغییر جهت دهد تا خودرو را بین خطوط نگه دارد. با این حال این آپشن در جاده های در دست تعمیر چندان کاربردی نیست.

نمونه دیگر آن دکمه ای شدن دنده ها در خودروهای اتومات است. زمانی که دسته دنده وجود داشت، رانندگان بدون نیاز به نگاه کردن محل دسته دنده و با لمس خود دسته دنده می توانستند دنده را عوض کنند اما حالا که دنده به صورت دکمه ای یا لمسی در آمده، راننده حتماً باید نگاه خود را از بیرون خودرو به سمت این دکمه ها تغییر دهد.

مسیریاب ها و جهت یاب ها نیز جز این دسته آپشن ها هستند که در اصطلاح به آن ناوبری هم می گویند. استفاده از کارپلی اَپل یا اندروید اتو خیلی به مسیریابی و جهت یابی کمک می کند اما سامانه های دیگری که خودروسازان به صورت کارخانه ای نصب می کنند، معمولاً خوب عمل نمی کنند.

وجود صفحه نمایش لمسی بزرگ روی داشبورد برخی از مشتریان از شاکی می کند آنها می گویند قرار نیست که فیلم یا سریال در آن دیده شود، قرار است در کوتاه ترین نگاه یا حتی بدون نگاه بتوان دکمه ها را روی صفحه نمایش پیدا کرد،‌ طوری که به رانندگی لطمه وارد نکند این در حالیست که در برخی از این صفحه نمایش ها دکمه های برگشت زیادی وجود دارد که حواس راننده را پرت می کند.

اخیراً مفهومی به نام خودران (self-drive) هم توسط کمپانی هایی مثل تسلا باب شده و با نام های مختلفی مثل اتوپایلوت، سوپرکروز و یا هر چیز دیگری معرفی می شوند. تمام خودروسازان هم تأکید دارند که این سامانه ها هنوز به جایی نرسیده اند که کنترل و اختیار رانندگی را به طور کامل به دست بگیرند و همچنان مسئولیت خودرو با راننده است.

برخی از مشتریان هم می گویند چه فایده ای دارد که سقف شیشه ای باشد اما مثل پنجره باز نشود. با این حال هنگام فروش یکی از آیتم هایی که روی آن تأکید می شود سقف moon roof است. در حالی که گاهی لازم است که سقف بتواند 100 درصد جلوی نور را بگیرد.

برای شنیدن یک موسیقی خوب در خودرو نیاز به 36 بلندگو با برندهایی گرانی مثل بوز Bose)) نیست. شاید این مساله برای یک موسیقیدان اهمیت داشته باشد اما یک فرد عادی فرق بین 6 بلندگو و 36 بلندگو را تشخیص نمی دهد.

سامانه روشن/خاموش که پشت چراغ قرمزها طولانی خودرو را خاموش می کند و با فشردن ترمز یا پدال گاز روشن می کند، هیچ تأثیر محسوسی روی کاهش مصرف سوخت ندارد به نظر برخی مصرف کنندگان در دسته آپشن های ناکارآمد قرار می گیرد.