وزیر صمت درباره صعودی شدن قیمت خودروها در بازار گفت افزایش قیمت خودرو متاثر از افزایش قیمت تمام شده تولید آن در کارخانه نیست، بلکه متاثر از نگاه مردم به عنوان یک کالای سرمایه ای به خودرو بوده که با افزایش نرخ ارز به دنبال خرید خودرو و حفظ ارزش سرمایه خود هستند.

با توجه به اظهارات رضا فاطمی امین مشخص است که صمت قصدی برای گردن گرفتن افزایش قیمت خودرو در بازار ندارد و برای رشد قیمت ها در بازار آدرس دیگری می دهند.

وزیر صمت افزایش قیمت خودرو را به دو دلیل می داند اول رشد نرخ ارز و دیگر نوع نگاه متقاضیان به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای. فاطمی امین تاکید می کند این دو عامل را باید به عنوان دلیل رشد قیمت خودروها در بازار مدنظر قرار داد.

 این اظهارات در حالی از سوی وزیر صمت مطرح می شود که کارشناسان معتقدند عرضه قطره چکانی خودرو از سوی شرکت های خودروساز یکی از دلایل رشد قیمت خودرو است.   

فاطمی امین اما از کنار بحث عرضه قطره چکانی شرکت های خودروساز می گذرد و در ادامه صحبت های خود به تحلیل تاثیر نرخ ارز بر بازار خودرو می پردازد.

 وزیر صمت می گوید نرخ ارز از مسیرهای گوناگون بر بازارهای کشور تاثیر می گذارد. یکی بر روی مواد اولیه است. مثلا در خصوص محصولی مانند خودرو حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از قطعات آن را متناسب با نوع خودرو وارد کشور می کنیم. وقتی که نرخ دلار افزایش می یابد قیمت تمام شده خودرو نیز بالا می رود. ولی این قیمت تمام شده با قیمتی که اکنون در بازار است متفاوت است.

فاطمی امین ادامه می دهد اما از این مسیر قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولید کننده داریم و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار  تا ۲۰۰ میلیون الی ۳۰۰ میلیون بالاتر از قیمت تولید کننده است. آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده قیمت های بازار است. قیمت های بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده و افرادی که می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می روند.

فاطمی امین معتقد است همان طور که افزایش نرخ ارز سبب افزایش قیمت خودرو می شود بنابراین اگر نرخ ارز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش خواهد یافت. اما بررسی قیمت خودروها در زمان کاهش نرخ ارز در ادوار گذشته نشان داده است که هیچگاه بازار خودرو از روند کاهش نرخ ارز تبعیت نکرده و به نوعی قیمت خودروها در زمان ریزش بازار ارز دچار چسبندگی شده و در بهترین حالت رشدی را به خود ندیدند.  

وزیر صمت به رغم تاکید فعالان بازار مبنی بر عرضه قطره چکانی شرکت های خودروساز بر روند رو به رشد تولید و عرضه تاکید می کند

وزیر صمت دولت سیزدهم می گوید ما در درجه اول باید بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعادل برقرار کنیم. فاطمی امین ادامه می دهد خوشبختانه میزان تولید خودرو بسیار خوب در حال پیشرفت است. در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه خودرو سواری، وانت و کامیون تولید شده است که در  پنج سال گذشته بی نظیر بوده است. اکنون تولید خودروسازان هرکدام ماهانه به بیش از ۶۰ هزار دستگاه افزایش یافته است. بنابراین تولید خودرو اکنون روند خوبی را طی می‌کند.

فاطمی امین بدون به اشاره به وضعیت تولید می گوید از دو مسیر افزایش تیراژ تولید و واردات خودرو می توان بازار را مدیریت کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه درباره واردات خودرو می گوید تا دو هفته پیش شرکت هایی که واردات را عهده دار بودند کار را جدی نمی گرفتند و فکر می کردند اجرایی نمی شود. چون سابقه آن را داشتند. مثلا سال ۸۲ که واردات خودرو آزاد شد تا سال ۸۴ قریب به دوسال طول کشید تا واردات عملیاتی شود. ولی امسال در عرض دو ماه واردات خودرو انجام شد. در حالی که الان پیچیدگی واردات خیلی بیشتر شده است. طبق قانون الزام شده تا وارد کنندگان باید انتقال فناوری نیز داشته باشند که این مقداری کار را کند تر می کند. خوشبختانه کار در حال پیشرفت است.

وزی صمت   خاطر نشان کرد: برآورد ما این است که با تولید زیادی که در حال انجام است و در ماه های آتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و با حجم گسترده ای که برای واردات پیش بینی شده است، بازار می تواند به تعادل برسد.

وزیر صمت بار دیگر بر موضع خود درباره کمبود قوانین تاکید می کند و می گوید ما هم در بازار مسکن و هم در بازار خودرو یکسری قواعد را کم داریم. مانند قانون  مالیات بر عایدی سرمایه که در خیلی از کشورها وجود داشته و بازار را تنظیم می کند. از یک طرف ما باید با قواعدی که می گذاریم تقاضا را تنظیم کنیم و از طرف دیگر عرضه را افزایش دهیم.