وزیر صمت صبح امروز در جلسه علنی مجلس حضور یافت تا به پرسش نمایندگان در ارتباط با افزایش قیمت خودرو در بازار پاسخ دهد.

نمایندگان در پایان، توضیحات رضا فاطمی امین را قانع کننده ندانستند و کارت زرد را مقابل چشمان وزیر صمت گرفتند. در این جلسه 252 نماینده از مجموع 290 نفر نماینده مجلس حضور داشتند. از این تعداد 125 نفر در مخالفت با اظهارات فاطمی امین رای دادند. 110 نفر توضیحات وزیر صمت را قانع کننده دانستند و 10 نفر از نمایندگان نیز رای ممتنع دادند. البته این اولین کارت زرد وزیر صمت نیست.

فاطمی امین مدال اولین دریافت کننده کارت زرد را در میان وزرای دولت سیزدهم به سینه دارد. وزیر صمت خردادماه سال جاری به دنبال حذف ارز 4200 و افزایش قیمت کالاها به مجلس فراخوانده شد تا بتواند نمایندگان سوال کننده را قانع کند اتفاقی که البته نیفتاد و اولین کارت زرد در کارنامه وریز صمت ثبت شد. در جلسه خردادماه 246 نماینده حضور داشتند که 141 نماینده قانع نشدند، 91 نماینده توضیحات وزیر را قانع کننده دانستند و 10 نفر نیز رای ممتنع دادند.

نمودار قیمت خودرو از اوایل آذرماه سال جاری روند صعودی به خود گرفته است این در حالیست که سیاست گذار خودرویی بی تفاوت از کنار این مساله گذشته است. وزارت صمت تمرکز خود را روی برنامه های خود گذاشته است و تلاش می کند تا از مسیر عرضه خودرو در بورس کالا، داغ نگهداشتن تنور واردات خودرو به کشور، اعلام آمار و ارقام رشد تولید خودروی کامل به نوعی بازار خودرو را مدیریت کند. در واقع سیاست گذار خودرویی به دنبال این است تا با نسخه وعده درمانی بازار خودرو را شفا داده و جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیرد. اتفاقی که تا کنون نیفتاده و شاهد رشد لجام گسیخته قیمت خودرو در بازار هستیم. البته نباید از کنار این مساله نیز به راحتی بگذریم که رشد قیمت خودرو در بازار بدون مشتری تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز و همچنین فتح قله های جدید قیمتی در بازار سکه است. دارندگان خودرو برای تعیین قیمت خودروهای در اختیار خود نیم نگاهی به وضعیت بازار ارز و سکه دارند.