وزیر صمت گفت : ثبت سفارش خودرو در هفته های گذشته انجام شده و نخستین محموله خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می شود.

براساس اظهارات فاطمی امین تمام هماهنگی های بین بخشی برای واردات خودرو نهایی شده و مانعی در این زمینه وجود ندارد.

چند پیش سخنگوی صمت از رسیدن خودروهای وارداتی به پشت مرزهای کشور خبر داد. با توجه به اظهارات امید قالیباف بازار خود را آماده استقبال از خودروهای وارداتی کرد. تایید سخنان سخنگوی صمت از سوی فاطمی امین شکی باقی نگذاشت که قبل از اتمام سال جاری شاهد ورود محصولات برندهای بین المللی خودروساز در بازار خواهیم بود.

البته فاطمی امین تاکید کرد اولویت وزارت صمت واردات خودروهای اقتصادی است اما از انجایی که واردات خودروهای اقتصادی به زمان بیشتری نسبت به خودروهای دیگر نیاز دارد و به دنبال این هستیم که جو روانی حاکم بر بازار خودرو را بشکنیم از این رو واردات خودروهایی که در بازه قیمتی تا 10 هزار یورو تا 20 هزار یورو قرار دارند اول اتفاق خواهد افتاد.

بیش از چهار سال از ممنوعیت ورود خودرو به کشور می گذرد و در این مدت به بهانه مدیریت منابع ارزی جلوی واردات خودرو به کشور گرفته شد. اما رییس دولت سیزدهم در دیداری که اسفندماه گذشته از ایران خودرو داشت، هشت فرمان خودرویی را خطاب به وزارت صمت و شرکت های خودروساز صادر کرد. یکی از این هشت فرمان مربوط به برداشتن قفل از در ورود خودرو به کشور بود. البته رییسی بازه سه ماهه را برای ایجاد ساز و کار از سرگیری واردات خودرو در نظر گرفته بود اما بیش از 9 ماه از زمانی که رییس جمهور فرامین خودرویی خود را صادر کرد می گذرد و هنوز خودرویی وارداتی در بازار رویت نشده است. فاصله میان دستور رییسی برای از سرگیری واردات خودرو تا تعیین دستورالعمل اجرایی ورود خودرو توسط سیاست گذار کلان حدود 6 ماه به طول انجامید و این مساله  سبب شد تا برخی نسبت به واردات خودرو با عینک بدبینی نگاه کنند و جوی روانی در بازار به راه بیفتد که واردات خودرو اتفاق نخواهد افتاد. وزارت صمت برای مقابله با این جو روانی در شرایطی که مشغول بررسی شرایط شرکت هایی که قصد واردات خودروهای اقتصادی را داشتند، بود، با واردات خودروهای که در بازه بیش از 10 هزار یورویی قرار دارند موافقت کرد.