کارگروه اقتصادی واردات خودرو متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، سازوکار عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا تعیین شد.

این کارگروه روز یکشنبه 29 آبان ماه سال جاری طی جلسه ای نحوی عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا را اینگونه تعیین کرد که قیمت پایه عرضه در بورس کالا بر مبنای قیمت تمام شده واردکننده بعلاوه سودی که توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نهایی خواهد شد.

اما این سود منصفانه چقدر خواهد بود؟ در این نشست بعد از بحث و تبادل نظر مقرر شد تا سود منصفانه برای واردات خودرو 15 درصد قیمت تمام شده خودرو تعیین شود.

آنطور که در نشست یاد شده اعلام شد این ۱۵ درصد شامل سود وارد کننده، هزینه ارائه خدمات گارانتی، وارانتی و خدمات پس از فروش، توسعه شبکه خدمات پس از فروش، سود عمده و خرده فروشی و توسعه شبکه است.

سود بازرگانی واردات خودرو نیز از چه مسیری تعیین خواهد شد؟

سود بازرگانی مطابق کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۱ و مابه‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا با قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان (قیمت پایه) تعیین می‌شود.

با توجه به اینکه قیمت نهایی روی تابلوی بورس کالا با مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می شود بنابراین فاصله ای قیمتی میان قیمت پایه با قیمت نهایی که خودروها فروخته شدند نیز مقرر شده تا توسط سازمان بورس مصاحبه و به خزانه دولت واریز می شود.

این گمانه وجود دارد با توجه به سود در نظر گرفته شده برای واردات خودرو با توجه به خدماتی که باید از سوی واردکنندگان ارائه شود شاید پای برخی از شرکت های واردکننده را برای تداوم حضور در این مسیر شل کند.