وزیر صمت گفت برنامه ای برای صدور مجوز ورود خودروهای فرانسوی به ایران نداریم. بنابراین با توجه به اظهارات رضا فاطمی امین محصولات دو برند پژو – سیتروئن و رنو جایی در میان خودروهای وارداتی به ایران نخواهند داشت.

پیش تر سخنگوی صمت نیز از ممنوعیت واردات خودرو از مبدا فرانسه به کشور خبر داده بود. امید قالیباف دلیل این اتفاق را بد عهدی خودروسازان فرانسوی و همچنین ترک بازار ایران همزمان با بازگشت تحریم ها عنوان کرده بود.

البته معاون صنایع حمل و نقل صمت چندی قبل بر تنوع شرکت ها ی واردکننده تاکید کرده بود. منوچهر منطقی گفته بود اگر بخواهیم به دلیل همراهی با تحریم ها جلوی ورود محصولات برندهای بین المللی را بگیریم فقط باید اجازه ورود خودروهای چینی را بدهیم و چنین قصدی نداریم.

دلایل سخنگوی صمت از زبان وزیر صمت دولت سیزدهم نیز شنیده شد. البته فاطمی امین در کنار بیان دلایل یاد شده به موضوع دیگری نیز اشاره کرد. آن طور که فاطمی امین می گوید موضع گیری فرانسه در قبال ناآرامی ها و اعتراضات مردمی در ایران سبب شد تا وزارت صمت عزم خود را جزم کند تا بلیت پرواز محصولات دو خودروساز فرانسوی را برای حضور در بازار اوکی نکند.

البته فراموش نکنیم دو خودروساز فرانسوی به دلیل بازگشت تحریم ها برنامه های خود با ایران خودرو و سایپا را نیمه کاره رها کرده و ترجیح دادند در میانه اجرای پروژه ها چمدان های خود را بسته و خطوط تولید دو خودروساز بزرگ ایرانی را ترک کنند. اما در دورانی که محصولات این برندها به بازار ایران وارد می شد، خلف وعده ای را از سوی مدیران پژو - سیتروئن و رنو شاهد نبودیم. بنابراین وصله بدعهدی به این دو خودروساز فرانسوی در ارتباط با بحث واردات نمی چسبد. این که صمت جلوی ورود این خودروها را به کشور گرفته بیش از همه ریشه در سیاست دارد. سیاست گذار خودرویی به دنبال این است به نوعی پاسخی به اظهارات دولتمردان فرانسوی در همراهی با ناآرامی های ایران دهد و برای این منظور دیواری کوتاه تر از دیوار خودروسازان این کشور پیدا نکرده است.