ایران خودرو در اطلاعیه اعلام کرد در حال حاضر قصدی برای عرضه تارا و پژو 207 در بورس کالا ندارد و تنها زمانی این دو خودرو از این مسیر عرضه می شوند که روند تولید و عرضه آنها به سطح قابل قبولی از نظر این خودروساز رسیده باشد.

در حالی ایران خودرو عرضه دو محصول خود را در بورس کالا کنسل کرده است که روز گذشته (اول آبان) مدیر پذیرش بورس کالا از پذیرش دو محصول جدید ایران خودرو خبر داده بود.

محمدرضا بهنام زاده گفت پذیرش تارا و ۲۰۷ از محصولات تولیدی ایران‌خودرو مشروط به عرضه کل حجم تولید این شرکت در بورس کالا شده و چنانچه این خودروساز به تعهدات عرضه‌اش عمل نکند، پذیرش این دو محصول در بورس کالا تعلیق می‌شود.

اما چرا ایران خودرویی ها از عرضه این دو محصول خود عقب نشینی کردند؟ به نظر می رسد دلیل این مساله را باید در اجبار مدیران بورس کالا به عرضه تمام تارا و پژو 207 های تولیدی روی تابلوی بورس کالا جست و جو کرد. دلیل دیگر این مساله را باید فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه دانست. بنابراین بعید است که به این زودی ها شاهد عرضه این محصول در در بورس کالا باشیم و متقاضیان این خودروها همچنان برای در اختیار گرفتن آنها باید مترصد فروش توسط ایران خودرو باشند. فراموش نکنیم ایران خودرویی هر دو محصول را از مسیر قرعه کشی در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

ایران خودرویی ها پیش تر محصول مونتاژی خود، هایما را در بورس کالا عرضه کرده بودند. فروش هایما در بورس کالا با استقبال روبرو شد همین مساله خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص را راغب کرد تا محصولات بیشتری از سبد محصولاتی خود را از این مسیر عرضه کنند.

کارشناسان معتقدند در شرایطی که سیاست گذار خودرویی اصرار به حضور در پروسه قیمت گذاری خودرو دارد فروش محصولات خودروسازان در بورس کالا این امکان را در اختیار این شرکت ها قرار می دهد تا محصولات خود را بدون زیان بفروشند.