وزیر صمت گفت با اعلام نام نخستین افرادی که تمام شرایط برای واردات خودرو را دارند؛ کار واردات خودرو آغاز خواهد شد.

رضا فاطمی امین پیش بینی کرده این مساله تا یک تا دو هفته آینده مشخص خواهد شد بنابراین بعد از آن شاهد واردات خودرو خواهیم بود.

براساس اعلام سکاندار صمت ‌بیش از 300 کسب‌وکار تقاضای ورود خودرو را داشتند که بعضی از این شرکت‌ها شرایط ورود خودرو را ندارند و در حال پایش شرایط کسب‌وکارها هستیم و بعد از این مرحله شرکت‌هایی که شرایط واردات دارند معرفی ‌خواهند شد.

در حالی فاطمی امین از آغاز واردات خودرو در بازه یک تا دو هفته آینده سخن می گوید که برخی از کارشناسان معتقدند این اظهارات تنها برای آرام کردن فضا اتفاق می افتد اما در عمل خبری از ورود خودرو به کشور به این زودی ها نخواهد بود.

پیش تر سخنگوی وزارت صمت گفته بود بعد از اعلام نام شرکت ها باید روند ثبت سفارش و تخصیص ارز نهایی شود و خودروهای وارداتی تا آذرماه به بازار وارد خواهند شد.

روند ثبت سفارش و تخصیص ارز که امید قالیباف به آنها اشاره می کند به نظر با اما و اگرهایی روبرو است. جدی ترین چالش که در مسیر نهایی شدن ورود خودرو قرار دارد مساله تخصیص ارز است. با توجه به اینکه همچنان مذاکرات احیای توافق نامه برجام نهایی نشده سیاست گذار پولی و بانکی درباره تخصیص ارز به واردات خودرو دچار تردیدهایی است.

البته نباید فراموش کنیم که وزارت صمت در به دنیال این است تا پروسه ورود خودروهای به اصطلاح اقتصادی را تکمیل کند و بعد به سراغ پروسه واردات خودروهای تا 20 هزار یورویی برود. مسیر مدنظر سیاست گذار خودرویی برای واردات خودرو آنچنان پرپیچ و خم است که بعید به نظر می رسد دربازه زمانی مدنظر وزیر صمت ورود خودرو محقق شود.