یک هفته از انتشار دستورالعمل اجرایی واردات خودرو را به کشور می گذرد اما محصولات برندهایی مانند BMW، مرسدس بنز، فولکس، لکسوس و DS بی توجه به منتشر شدن آیین نامه اجرایی واردات خودرو مسیر خود را در بازار می روند.. بررسی قیمت محصولات برندهای یاد شده نشان می دهد بر خلاف قیمت برخی از خودروهای موجود در بازار، قیمت محصولات برندهای یاد شده تحت تاثیر قرار نگرفته و افت قیمتی به خود ندیدند. فروشندگان این خودروها همچنان خودروهای در اختیار خود را با قیمت های پیش از انتشار دستورالعمل ورود خودرو به مشتریان عرضه می کنند. نکته جالب در ارتباط با قیمت این خودروها  این است که نوسانات بازار ارز نیز روی قیمت آنها تاثیرگذار نیست. به نظر می رسد قیمت محصولات برندهایی مانند BMW ، مرسدس بنز و ..... در مقابل نوسانات بازار ارز واکسینه شده است. اما چرا خودروهای یاد شده از انتشار آیین نامه اجرایی واردات خودرو تاثیر نگرفته و همچنان با همان قیمت های پیشین در بازار حضور دارند؟

دلیل این مساله را باید در میان بندهای دستورالعمل اجرایی ورود خودرو به کشور جستجو کرد. براساس آیین نامه ای که سیاست گذار خودرویی آن را طراحی کرده سقف ورود خودرو به کشور 20 هزار یورو در نظر گرفته شده است. با توجه به این سقف قیمتی در نظر گرفته شده، خودروهایی که قیمت آنها خارج از بازه تعیین شده است به صرت عملی امکان ورود به کشور را پیدا نمی کنند. محدودیت ورود این خودروها باعث شده تا همچنان مدل های 2018 حاضر در بازار دست بالا را داشته باشند و متقاضیان این خودروها مجبور شوند تا این خودروها را با قیمت هایی که از سوی فروشندگان اعلام می شود خریداری کنند.

بررسی قیمت های بازار نشان می دهد متقاضیان باید برای در اختیار گرفتن لکسوس RX-200 مدل 2018 حدود 8 میلیارد و 250 میلیون تومان پرداخت کنند. تیگوان نیز با قیمتی حول و حوش 3 میلیارد و 900 میلیون تومان در دسترس متقاضیان قرار دارد. DS 7 کراس بک نیز با قیمت 3 میلیارد و 450 میلیون تومان در بازار حضور دارد. فروشندگان مرسدس بنز  مدل E200 نیز برای واگذاری خودروی در اختیار خود حدود هشت میلیارد و 400 میلیون تومان طلب می کنند. BMW مدل progressive 2018 نیز با قیمت حوالی 6 میلیارد و 900 میلیون تومان قابل خریداری است.