رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به استفاده از رمزارز برای واردات خودرو ، گفت: در دنیا هنوز رمزارز برای تجارت به رسمیت شناخته نشده لذا برای واردات باید توافق دوجانبه صورت گیرد.

محمد لاهوتی در مورد استفاده از رمزارزها در تجارت خارجی، اظهار کرد: استفاده از رمزارز در شرایط کنونی اقتصاد ایران یکی از ابزارهای مهم در حوزه واردات است و در آینده احتمالاً در حوزه صادرات هم قابل استفاده و کمک کننده باشد. اما با توجه به اینکه هم اکنون منشأ استخراج رمزارز برای دولت مهم و مبنای استفاده هم برای رمزارزهای مجاز است بنابراین فعلاً در حوزه واردات عملیاتی شده است.

رضا فاطمی امین با اشاره به جزئیات مصوبه اخیر دولت درباره آزادسازی واردات با رمزدارایی‌ها  گفت:پیش تر وزارت صمت به یک سری از واحدها جواز تأسیس داده بود که بتوانند واحدهای استخراج رمزدارایی را احداث کنند که مشکلات حقوقی وقفه‌ای را در این موضوع ایجاد کرد، اما در دولت آیین‌نامه کاملی مصوب شد و استخراج رمزدارایی‌ها رسمیت پیدا کرد.

به گزارش مهر، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، سه هفته پیش ۱۰ میلیون دلار رمزارز در حوزه واردات استفاده شد.

به نظر می رسد با توجه به برنامه دولت برای مدیریت منابع ارزی و همچنین وسواسی که بانک مرکزی برای تخصیص ارز برای واردات خودرو دارد استفاده از رمز ارز مورد توجه سیاست گذار کلان قرار گرفته است.

این مساله مورد وتجه لاهوتی نیز قرار دارد این فعال حوزه صادرات می گویددر حوزه خودرو که یک حوزه حساسیت برانگیز برای بانک مرکزی و وزارت صمت است و به نوعی باید با ارزهای صادراتی، واردات انجام شود و طبق گفته‌ها به نظر می‌رسد که قرار نیست ارز نیمایی به واردات خودرو تعلق گیرد، بنابراین استفاده از ارز صادراتی و رمزارز می‌تواند کمک کننده باشد.

لاهوتی می گوید: نکته حائز اهمیت این است که فعلاً در دنیا تنها کشوری که در تجارت خارجی رمزارز را به رسمیت شناخته ایران است و به همین جهت در حوزه واردات کمک کننده تأمین ارز باشد.

البته آن طور که عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می گوید شرط استفاده از رمز ارز برای ورود خودرو استخراج قانونی آن است. در واقع رمز ارزهای قابلیت استفاده در حوزه واردات خودرو را دارند که با مجوز رسمی بانک مرکزی تولید شده باشند و مسیر تولید آنها برای بانک مرکزی قابل رصد کردن باشد.

به گفته لاهوتی بانک مرکزی برای اینکه این مسیر را هموار کند لازم است تا توافقات دوجانبه ای را با کشورهای مبدا ورود خودرو در دستورکار قرار دهد.

با توجه به اظهارنظر رییس کنفدراسیون صادرات چنانچه این توافقات عملیاتی شود خودروهای وارداتی با سوخت رمز ارز می توانند فاصله مبدا تا بازار خودروی کشور را طی کنند.