سخنگوی وزارت صمت از اجبار واردکنندگان برای ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای واردتی خبر داد.

امید قالیباف می گوید  شرکت های واردکنندگان خودرو باید به ازای واردات هر هزار دستگاه خودرو یک نمایندگی خدمات پس از فروش ایجاد کنند.

آن طور که سخنگوی صمت می گوید  شرکت‌های متقاضی واردات خودرو، علاوه بر شرط فوق باید تامین قطعات یدکی ضروری (پیش از واردات) را نیز در دستورکار داشته باشند.،

البته وزارت صمت تنها به این دو شرط بسنده نکرده و شرکت های واردکنند خودرو را ملزم کرده تا تامین تجهیزات، اسناد و آموزش نفرات ذی‌ربط در خدمات پس از فروش و همچنین اعلام فهرست فناوری‌های انتقال‌یافته در خدمات پس از فروش را مورد توجه قرار دهند.

قالیباف تاکید می کند دارا بودن مجوز رسمی از تولیدکننده محصول جهت تضمین ارائه خدمات پس از فروش یا انتقال فناوری، داشتن تجربه در واردات خودرو یا بکارگیری شرکت‌های دارای تجربه در این زمینه و ارائه سطح انتقال فناوری در خودروهای اقتصادی برای تولید در کشور، از دیگر الزامات واردکنندگان خودرو است که حتما باید در درخواست آن‌ها قید شود.

سخنگوی صمت درباره متقاضیان سرمایه گذاری برای ایجاد خط تولید خودرو می گوید متقاضیان سرمایه‌گذاری احداث خط تولید خودرو، علاوه‌بر مشوقی که پیش‌تر اعلام شد، ضروری است نسبت به اخذ مجوز از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی هم اقدام کنند.

به نظر می رسد کسب مجوز از برندهای بین المللی خودروسازی سخت ترین کار برای واردکنندگان باشد. زیرا در شرایط حاضر که همچنان سایه تحریم ها بالای سر صنعت خودرو قرار دارد خودروسازان بین المللی به صورت مستقیم امکان ارتباط با فعالان صنعت خودرو را ندارند. چنانچه خودروسازان بین المللی با شرکت های ایرانی به طور مستقیم ارتباط برقرار کنند هدف تحریم های آمریکا قرار می گیرند.