ایران خودرو و سایپا دو خودروی نوبرانه خود یعنی تارا و شاهین را در نمایشگاه خودروی مسکو عرضه کردند.

علاوه بر خودروسازان، 40 شرکت حاضر در زنجیره قطعه سازی نیز در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو حضور پیدا کرده و به ارائه توانمندی های خود پرداختند.

دو خودروی یاد شده را می توان جدیدترین محصولات ایران خودرو و سایپا دانست که به تولید انبوه رسیده و به نوعی حاصل تلاش برای بی اثر نشان دادن تحریم های صنعت خودرو است که از سال 97 بار دیگر گریبان خودروسازی کشور را گرفته است. با توجه به شرکت دو خودروساز بزرگ کشور در نمایشگاه یاد شده به نظر می رسد آنها به دنبال این هستند بار دیگر فعالیت در بازار روسیه را آغاز کنند.

علاوه بر خودروسازان سایر فعالان زنجیره خودروسازی نیز به دنبال این هستند تا با حضور در این نمایشگاه بتوانند قراردادهایی را با زنجیره خودروسازی روسیه به امضا برسانند.

 این مساله مورد توجه رضا فاطمی امین وزیر صمت نیز قرار گرفت. فاطمی امین که برای افتتاح غرفه ایران در نماینشگاه خودروی مسکو به روسیه صفر کرده است، گفت در این سفر چندین موضوع پیگیری خواهد شد که مهمترین محورهای آن، آغاز همکاری مشترک در حوزه مختلف صنایع از جمله صنعت خودرو است.

بر اساس اظهارات وزیر صمت به نظر می رسد دولت سیزدهم تلاش می کند تا از مسیر گفت و گو با طرفهای روسی راه را برای حضور فعالان زنجیره خودروسازی در بازار روسیه هموار کند.

بعد از حمله نظامی روسیه به اوکراین کشورهای اروپایی صنایع روسیه از جمله صنعت خودروی این کشور را تحریم کردند. به دنبال این تحریم ها برندهای مطرح بین المللی بازار خودروی روسیه را ترک کردند. خروج شرکای خودروسازان روسیه از بازار این کشور سبب شد تا خودروسازی این کشور با چالش های روبرو شود. از آنجایی که صنعت خودروی کشور نیز بیش از چهار سال است که با تحریم ها دست و پنجه نرم می کند مدیران ارشد صمت به دنبال این هستند تا راههای همکاری مشترک میان ایران و روسیه را پیدا کنند. این مساله در دیداری که رییس سازمان توسعه تجارت از مسکو داشت مطرح و منجر به حضور فعالان زنجیره خودروسازی در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه شد.