وزیر صمت معتقد است همکاری میان وزارت دفاع و ایران خودرو در تولید ECU باعث یک جهش و موفقیت در صنعت خودرو می شود.

در حالی رضا فاطمی امین می گوید که حضور صنایع دفاع در خودروسازی سبب موفقیت این صنعت است که فضای فعالیت در صنایع دفاعی و خودروسازی کاملاً متفاوت است.

کارشناسان در این باره معتقدند در صنایع دفاعی با توجه به حساسیتی که درباره امنیت کشور وجود دارد مسائل مالی اهمیتی ندارد و هر کشوری برای ایجاد امنیت و دفاع از تمامیت ارضی خود حاضر است به مقدار نیاز هزینه کند زیرا کاهش قیمت تمام شده و افزایش سودآوری در این صنعت محلی از اعراب ندارد. آنها ادامه می دهند اما فضای کار خودروسازی متفاوت از اتمسفر حاکم بر صنایع دفاعی است، در خودروسازی بحث کاهش قیمت تمام شده و افزایش سود شرکت خودروساز مدنظر قرار دارد.  به عبارت دیگر اساس فعالیت خودروسازان بر این مساله استوار است که از چه مسیرهایی می توانند هزینه تولید محصول را کاهش داده تا درآمد خود را افزایش دهند.

اما وزیر صمت به نوعی نظر کارشناسان را رد کرده و تاکید می کند در صنایع دفاعی به لحاظ نیازی که وجود دارد، تحقیق و توسعه‌های بسیاری در پیشرفت فناوری انجام می‌شود اما این فناوری‌ها در سایر صنعت نیز قابل استفاده هستند و نباید این هزینه و تلاشی که در صنعت دفاعی انجام شده، محدود به همین صنعت بماند.

فاطمی امین با توجه به جایگاهش به عنوان سیاست گذار ارشد خودرویی این تفکر را بسط می دهد که می توان میان تحقیق و توسعه های انجام شده در صنایع دفاعی با سایر صنایع از جمله صنعت خودرو ارتباط برقرار کرد.

اما این ایده وزیر صمت در کمتر جایی از دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. آنچه در دنیا بیش از همه در مورد صنعت خودرو قابل تامل است اینکه برندهای بین المللی به تنهایی اقدام به طراحی، تولید و عرضه محصولات خود نمی کنند بلکه همکاری حداکثری را مدنظر قرار می دهند. این ایده که صنعت خودروی یک کشور صفر تا صد قطعات مورد نیاز خود را از قطعه سازان داخلی  تامین کند ایده ای شکست خورده است و هیچ نمونه جهانی در این زمینه نمی توان یافت.