رنو اعلام کرد در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین و اجبار این خودروساز به خروج از بازار روسیه در نیمه اول سال 2022 زیانی حدود دو میلیارد و 350 میلیون دلاری به این شرکت وارد شده است.

بعد از حمله نظامی روسیه به اوکراین در اوایل اسفندماه سال گذشته ایالات متحده آمریکا با همراهی کشورهای غربی روسیه را تحریم کردند. صنعت خودروی روسیه یکی از صنایعی بود که هدف تحریم های غرب قرار گرفت.

برندهای خودروساز بین المللی که در بازار روسیه فعال بودند به ناچار از این کشور خارج شدند. حال رنو می گوید بابت خروج از دومین بازار بزرگ خود در نیمه اول سال جاری میلادی زیانی هنگفت را متحمل شدند.

به گزارش فارس، این خودروساز فرانسوی دلیل این حجم از زیان را نتیجه توقف فعالیت در روسیه، بیشتر به دلیل کاهش ارزش دارایی ها، ماشین آلات و تجهیزات، دارایی های نامشهود(دارایی هایی مانند برند، مالکیت فکری، ایده‌ ها، روش کسب و کار) در اختیار داشتن بخشی از سهام  AVTOVAZ (خودروساز روسی) و شرکت رنو روسیه و همچنین کاهش ارزش دارایی های خاص متعلق به سایر نهادهای گروه و نتیجه واگذاری به واحدهای روسی عنوان کرد.

شرکت رنو در ماه می 100 درصد سهام خود در رنو روسیه و 68 درصد سهام خود در شرکت AVTOVAZ (خودروساز روسی) را فروخت.

براساس اخبار منتشر شده مدیران این خودروساز فرانسوی سهم خود را در آوتاواز به یک موسسه علمی روسیه تنها با دریافت یک روبل واگذار کردند. الیته در قرار داد فروش بندی وجود دارد که رنو می توان این سهم را در بازه 6 ساله با پرداخت همین مبلغ از اسین موسسه علمی روسی خریداری کند.

ژان دومینیک سنار، رئیس هیئت مدیره شرکت رنو در آن زمان، این تصمیم را دردناک اما برای محافظت از کارکنان روسی رنو ضروری خونده بود.

البته روس ها برنامه ریزی کردند تا یکی از محصولات برند داخلی خود را در کارخانه سابق رنو تولید کنند.