فرصت 72 ساعت برای ثیت نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به امروز ساعت 17 پایان رسید و نتایج دومین فروش خودرو در سامانه صمت تا یک هفته دیگر نهایی می شود.

براساس اعلام سخنگوی وزارت صمت تا ساعت 15 امروز (28 تیرماه 1401) در مجموع حدود 5 میلیون و 800 هزار نفر ثبت نام کردند.

با توجه به اظهارات امید قالیباف درباره تعداد شرکت کنندگان و تیراژ عرضه 76 هزار و 700 دستگاهی می توان گفت شانس برنده شدن در این دور از قرعه کشی حدود یک به 76 است. به عبارت دیگر به طور متوسط برای هر دستگاه خودرو 76 نفر به صف شده اند. البته نیاید فراموش کنیم که آمارهای ارائه شده تا ساعت 15 بوده و همچنان 2 ساعت از زمان ثبت نام باقی مانده بود.

در اولین دور از فروش خودرو در مجموع حدود 177 هزار دستگاه از محصولات تولیدی خودروسازان عرضه شد و حدود چهار میلیون و 175 هزار نغر شرکت کردند. بنابراین شانس برنده شدن در دور اول فروش از مسیر سامانه یکپارچه نخصیص خودرو حدود یک به 23 بوده است یعنی از هر 23 نفر یک نفر شانس این را داشته تا خودرو به قیمت کارخانه خریداری کند. مفایسه دو طرح فروش برگزار شده نشان می دهد به رغم کاهش 56 درصدی عرضه خودرو اما تعداد متفاضی حدود 39 درصد رشد را به خود دیده است.

همین اتفاق سبب شده تا شانس برنده شدن در دور دوم به نسبت دور پیشین کاهش یاید.

در این دور از فروش محصولات شرکت های خودروساز علاوه بر ایران خودرو و سایپا چهار خودروساز خصوصی یعنی بهمن موتور، آرین پارس موتور، خودروسازی ایلیا و اتومبیل سازی فردا در بخش عرضه محصولات با اهرم قرعه کشی حضور داشتند.