وزیر صمت گفت ایران خودرو و سایپا سال جاری ۴ برابر سال گذشته تارا و شاهین تولید می کنند.

بنابراین با توجه به اظهارات رضا فاطمی امین ایران خودرویی ها سال جاری باید حدود ۳۴ هزار و ۱۵۰ دستگاه تارا را در خطوط تولید خود تکمیل کنند. دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا نیز تولید حدود ۸۳ هزار و ۵۵۰ دستگاه شاهین را برنامه دارد. ایران خودرو تا پایان سال گذشته حدود هشت هزار و ۵۴۰ دستگاه تارا در دو مدل با گیربکس معمولی و اتوماتیک را تولید و روانه بازار کرد. سای‍پایی ها نیز تولید حدود ۲۰ هزار و ۸۹۰ دستگاه شاهین را نهایی کردند.

دو محصول جدید خودروسازی کشور سال ۹۹ به نوعی به تولید انبوه رسیدند و جایی در سبد محصولاتی ایران خودرو و سای‍پا برای خود دست و پا کردند.

البته تارای ایران خودرو با فاصله از شاهین سایپا به بازار عرضه شد و نارنجی های جاده مخصوص تواستند زودتر شاهین را به بازار عرضه کنند. دلیل این مساله هم مشخص است زیرا پروژه SP100 از اوایل دهه ۹۰ شمسی در دستور کار سایپا قرار داشت. این در شرایطی است که ایران خودرو بعد از بازگشت تحریم ها و خلف وعده پژو شریک فرانسوی خود تصمیم گرفت تا با داخلی سازی پژو ۳۰۱ ، تارا را تولید کند.

اما بررسی صورت های مالی منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس توسط دو خودروساز بزرگ کشور نشان می دهد برنامه ریزی ایران خودرو و سایپا چندان با صحبت های وزیر صمت منطبق نیست.

در حالی که ایران خودرویی ها در صورت های مالی تلفیقی خود مربوط به سال گذشته هیچ برآوردی از تعداد تولید تارا در سال جاری ارائه نداده اند دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا پیش بینی کرده تا سال جاری ۶۰ هزار دستگاه شاهین را در خطوط تولید خود تکمیل کند.