بازار خودرو همچنان نوسانی دنبال می شود. اما سه نشانه وجود دارد که قیمت خودرو در اواخر تیرماه امسال روند نزولی به خود خواهد گرفت. اما این سه دلیل برای کاهشی شدن قیمت خودرو در پایان اولین ماه تابستان ۱۴۰۱ چیست؟

دلیل اول را می توان در آغاز دومین طرح فروش فوری خودرو از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو جست و جو کرد.  روز گذشته امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت از زمان دومین فروش فوری خودرو از مسیر سامانه یکپارچه، رونمایی کرد. آن طور که قایباف در یک برنامه رادیویی گفت به احتمال زیاد اواخر تیرماه سال جاری دومین فروش فوری از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو رقم می خورد.

چنانچه این اتفاق عملیاتی شود و سیاست گذار خودرویی بار دیگر از مسیر سامانه طراحی شده خود اقدام به عرضه خودرو کند این مساله می تواند فیتیله قیمت ها را در بازار تا حدودی پایین بکشد. کاهش عرضه خودرو یکی از دلایل صعودی شدن نمودار قیمت ها در بازار بوده است. سیاست گذار خودرویی اواخر اردیبهشت ماه امسال اولین عرضه خودرو به کمک سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را کلید زد. اما حواشی بوجود آمده سبب شد تا تعیین تکلیف قرعه کشی و همچنین بازه زمانی در نظر گرفته شده  برای واریز وجه توسط منتخبان قرعه کشی تا ۶ تیرماه طول بکشد. کارشناسان توقف عرضه از سوی خودروسازان به دلیل ایجاد حواشی برای اولین فروش از مسیر سامانه یکپارچه خودرو را در نوسانی شدن قیمت ها بازار خودرو موثر می دانند.

آغاز مجدد عرضه خودرو در سامانه یکپارچه می تواند جاده عرضه خودرو به بازار را عریض کند. بنابراین تزریق بیشتر خودرو می تواند کفه عرضه در مقابل تقاضا را سنگین کرده و این اتفاق منجر به نزولی شدن قیمت ها در بازار می شود. مساله دیگری که می تواند به کاهشی شدن قیمت ها در اواخر تیرماه امسال کمک کند انتشار آیین نامه اجرایی برای واردات خودرو است. این احتمال وجود دارد تا پایان تیرماه سیاست گذار خودرویی از دستور العمل واردات خودرو رونمایی کند. اگر این اتفاق رقم بخورد و قفل از در واردات خودرو به کشور برداشته شود می توان پیش بینی کرد که قیمت خودروهای وارداتی در سرازیری قرار گیرد. نزولی شدن نمودار قیمت در بازار وارداتی ها می تواند به بازار مونتاژی ها و همچنین خودروهای داخلی نیز سرایت کند و شیب قیمتی محصولات حاضر در این دو بازار را نیز نزولی کند. اما دلیل آخری که  می توان خریداران را به کاهش قیمت خودرو در بازار امیدوار کند ایجاد گشایش در مذاکرات هسته ای است. مذاکرات غیر مستقیم میان ایالات متحده آمریکا و ایران با میانجیگری اتحادیه اروپا در هفته ای که گذشت طی دو روز در دوحه پایتخت قطر برگزار شد. هر چند اخبار مخابره شده از روند مذاکرات گویای این نکته است که پیشرفتی که مدنظر بانی مذاکرات بوده حاصل نشده، اما با این حال این مساله یک روی دیگر نیز دارد و آن از سرگیری مذاکرات پیرامون توافق نامه احیای برجام است. مذاکراتی که از اواخر اسفندماه سال گذشته به نوعی متوقف بود و طرفین تنها به رد و بدل کردن پیام بسنده کرده بودند. چنانچه دو طرف مذاکره عزم جدی برای حل و فصل چالش های موجود داشته باشند، توافق دور از دسترس نخواهد بود. بعد از پایان مذاکرات دو روزه میان ایران و آمریکا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: باقری کنی و مورا درباره ادامه مسیر و مرحله بعدی مذاکرات با یکدیگر در تماس خواهند بود. بنابراین می توان امیدوار بود تا آخر اولین ماه از فصل تابستان با مخابره شدن اخبار داغ از محل برگزاری مذاکرات یخ قیمت خودرو نیز در بازار آب شده و قیت ها با سرعت بیشتری در جاده کاهش قیمت حرکت کنند. با توجه به سه دلیل یاد شده این احتمال وجود دارد که پایان تیرماه آغاز روند کاهشی قیمت خودرو باشد.