نماینده مرودشت در مجلس از تدوین آیین نامه واردات خودرو در ۱۰ بند و حذف سقف قیمتی برای ورود خودرو به کشور خبر داد.

جلیل رشیدی کوچی در حالی حذف سقف قیمت برای واردات خودرو را اعلام می کند که پیش تر صحبت از اعمال سقفی بین ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار دلار بود.

این نماینده مجلس به «تسنیم» گفت طبق آخرین اخباری که به من رسیده، آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو در وزارت صمت تدوین شده و در نوبت تصویب در هیئت دولت است.

آن طور که رشیدی کوچی می گوید با حذف سقف دلاری برای واردات خودرو، قرار است با اهرم تعرفه ورود خودرو به کشور کنترل شود.

کوچی تاکید می کند نمایندگان هم با تعیین سقف برای واردات خودرو به کشور مخالف بودند و به دنبال این بودند تا با اهرم تعرفه ورود خودرو به کشور کنترل شود.

بر اساس اظهارات این نماینده مجلس یازدهم دیوار تعرفه ای برای خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی کوتاهتر و برای خودروهای گران قیمت و به اصطلاح لاکچری بلندتر خواهد بود.

پیشنهاد کوچی برای بازه تعرفه ای ورود خودرو به این صورت است که خودروهای با حجم موتور پایین و کم مصرف یعنی خودروهای اقتصادی کمتر از 10 هزار دلار بین 5 الی 10 درصد و خودروهای 40 هزار تا 50 هزار دلاری با تعرفه 95 درصدی تا 100 درصد وارد شوند.

در حالی این نماینده مجلس از حذف سقف قیمتی برای واردات خودرو سخن می گوید که به نظر می رسد چالش اصلی که سبب شده تا آیین نامه اجرایی برای واردات خودرو تا کنون رونمایی نشود بحث تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو بود است. ظواهر امر نشان می دهد بانک مرکزی در قامت سیاست گذار پولی تا کنون چراغ سبزی درباره نحوی تامین ارز مورد نیاز برای ورود خودرو نشان نداده و همین اتفاق سبب شده تا خبری وزارت صمت نتواند از آیین نامه اجرایی ورود خودرو رونمایی کند.