صدیقه محمودی:وزارت صمت در حالی از دومین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه رونمایی کرده است که در میان طرح های فروش خبری از فروش فوق العاده برای محصولات دو خودروساز بزرگ کشور نیست.

روز گذشته سخنگوی وزارت صمت از عرضه برخی محصولات بدون برگزاری قرعه کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خبر داد.

آن طور که امید قالیباف اعلام کرد چهار محصول ایران خودرو شامل تارا با گیربکس اتوماتیک، تارا با گیربکس دستی، دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس دستی و دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک همگی به صورت مشارکت در تولید عرضه می شوند. خودروسازی سایپا نیز چهار محصول خود یعنی ساینا S، کوییک S، کوییک R و کوییک  معمولی همگی با گیربکس دستی را در قالب دو طرح پیش فروش و مشارکت در تولید در قالب فروش بدون قرعه کشی در دسترس متقاضیان قرار می دهد. مدیران خودرویی ها نیز به عنوان تنها خودروساز خصوصی حاضر در دومین طرح فروش از مسیر سامانه یکپارچه سه محصول X55 پرو اکسلنت اسپورت، X55 پرو اکسلنت و تیگو 8 پرو پریمیوم را به صورت فروش فوق العاده در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

وزیر صمت اواخر سال گذشته از حذف قرعه کشی از فرآیند فروش شرکت های خودروساز در سال جاری خبر داد. اما متقاضیان با آغاز طرح های فروش شرکت های خودروساز مشاهده کردند که همچنان محصولات تولیدی با اهرم قرعه کشی صاحبان خود را می شناسند. این اتفاق موجب نارضایتی متقاضیان شد و انتقاداتی را متوجه وزارت صمت کرد. منوچهر منطقی معاونت حمل و نقل صمت اعلام کرد حذف قرعه کشی از فرآیند فروش شرکت های خودروساز اقدامی نیست که یک شبه رقم بخورد بلکه به تدریج و تا پایان امسال شاهد حذف قرعه کشی از فرآیند عرضه شرکت های خودروساز خواهیم بود. برخی از کارشناسان همزمان با انتقال طرح های فروش خودرو از سایت های فروش شرکت های خودروساز به سامانه تازه تاسیس یکپارچه تخصیص خودرو، این اقدام وزارت صمت را در راستای حذف قرعه کشی از طرح های فروش خودرو ارزیابی کردند.

حال سیاست گذار خودرویی در راستای وعده فاطمی امین اقدام به برگزاری فروش بدون قرعه کشی برای ۱۱ خودرو در قالب طرح های فروش کرده این در حالیست که در میان طرح های فروش خبری از فروش فوق العاده (فروش فوری) برای محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا نیست و تنها مدیران خودرو سه محصول خود را به صورت فروش فوق العاده عرضه کرده است. در حالی فروش فوق العاده در میان طرح های فروش بدون قرعه کشی غایب است که در دور اول عرضه محصولات از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو میزان استقبال از طرح های پیش فروش و مشارکت در تولید چندان زیاد نبود و ظرفیت های در نظر گرفته شده توسط دو خودروساز بزرگ کشور برای برخی از محصولات عرضه شده، خالی ماند. به نظر می رسد وزات صمت در دومین عرضه خودرو در سامانه یکپارچه به دنبال این است تا ظرفیت های خالی مانده دور اول را پر کند.

بنابراین در حالی وزارت نشینان تلاش می کنند به هر نحو ممکن نشان دهند که وعده وزیر صمت درباره حذف قرعه کشی برای فروش خودرو عملیاتی شده که آنها نیک می دانند عرضه خودرو در قالب طرح های پیش فروش و فروش مشارکتی چندان با استقبال متقاضیان روبرو نمی شود. با توجه به وضعیت حاکم بر بازار خودرو تنها نسخه ای که می تواند نمودار قیمت ها را در بازار نزولی کند، عرضه خودرو در قالب فروش فوق العاده (فوری) است که در حال حاضر در دستور کار شرکت های خودروساز قرار ندارد.